Ievads
Nav noslēpums, ka jau
sen interesējos par tā dēvēto mēmo kino un mans
favorīts no tā laika aktieriem - cilvēkiem
viennozīmīgi ir lieliskais pārgalvīgo triku meistars
un vīrs, kurš nekad nesmaida - Basters Kītons.
.
.
Diemžēl Basters Kītons
un
Lesija nekad nav sastapušies uz ekrāna,
taču goda maltītes laikā, kas notikusi 1949. gadā
par godu studijas "MGM" 25 gadu pastāvēšanas
jubilejai, abi sēdējuši blakus.
.
Kad ieminos par
kollijiem uz ekrāniem, cilvēki uzreiz iedomājas
Lesiju.
Citus viņi nemaz nezina. Parasti pat kolliju
īpašnieki un tie, kas sevi uzskata par mēmā kino
cienītājiem, neko nav dzirdējuši ne par Blēru, ne
Šepu, ne Džīnu, taču tieši šie suņi ir uzskatāmi gan
par pirmajiem kino suņiem - aktieriem, gan pirmajiem
kino kollijiem.
.
Blērs
.
.
Blērs (Blair) pamatoti
tiek uzskatīts par pasaulē pirmo suni - kino
zvaigzni. Šis kollijs piederēja britu rakstniekam,
režisoram, aktierim un kino producentam Sesilam
Hipvortam. Vēl vairāk - ir noskaidrots, ka savu
kolliju
filmēšanai
apmācījis ir Sesils pats, līdz ar to var pieņemt, ka
Sesils Hipvorts sevi varēja dēvēt arī par pirmo kino
suņu treneri.
Blēra un viņa
saimnieka Sesila darbošanās ļāva nodibināt kino
kompāniju "Hepworth and Co", jo, pateicoties
pirmajai filmai "Rovera izglābtie" ("Rescued by the
Rover"), kura iznāca 1905. gadā, Sesils Hipvorts
kļuva par vienu no sava laika vipazīstamākajiem un
veiksmīgākajiem britu kino režisoriem. Filmai
pagājušā gadsimta sākumā bija milzīgi komerciāli
panākumi. Pēc scenārija varonīgais ģimenes kollijs
Rovers, kuru atveidoja Blērs, izsekoja bērna
nolaupītāju un atmaskoja to. Stāstu uzrakstīja
Sesila sieva Barbara Hipvorta, kura nospēlēja arī
nolaupītā bērna mātes lomu, un mazās meitenes lomā
iejutās abu meita.
1908. gadā Hipvorta
kino studija uzņēma līdzīga satura filmu par bērna
nolaupīšanu "Suns apmuļķo bērnu nolaupītāju" ("The
Dog outwits the kidnapper") un neparastā sižeta dēļ,
kurā kollijs Blērs vada automašīnu, viņš tiek
uzskatīts kā pirmais suns vēsturē - autovadītājs.
Arī šajā filmā kopā ar Blēru darbojas Sesila sieva
un meita.
Pēc Blēra nāves 1914.
gadā kompānija "Hepworth and Co" nodrukāja īpašu
bukletu, kurā paziņoja par sava galvenā aktiera
nāvi. Pats Sesils Hipvorts bija satriekts, jo Blērs
viņam nozīmēja daudz vairāk nekā tikai
studijas aktieris.
Lai gan kollijs Blērs
ir uzņēmies daudzās mēmajās īsfilmās, līdz mūsdienām
ir saglabājušās tikai šīs divas, kuras varat
noskatīties zemāk. 1924. gadā Sesils bija spiests
pārdot savu kino studiju par zemu cenu un pēc šī
darījuma lielākā daļa filmu negatīvu tika
pārstrādāti, lai iegūtu tajos esošo sudrabu. Mums ir
izdevies daļēji vai pilnīgi (nav vairs
noskaidrojams) sastādīt Blēra filmogrāfiju:
.
"Rescued by Rover"
(1905)
"Rover takes a call"
(1905)
"Dumb sagacity" (1908)
"The Dog outwits the
kidnapper" (1908)
"The Dog thief" (1908)
"The Dog and the bone"
(1909)
"The Dog come back"
(1909)
"The Shepherd's dog"
(1909)
"The Detectives dog"
(1910)
"The Dog Chaperone"
(1910)
"Love me, love my dog"
(1910)
"The Dog's devotion"
(1911)
"Rover the peacemaker"
(1911)
"Lost in the woods"
(1912)
.
Video |
. |
|
Mēmā filma
"Rescued by
the Rover" (1905) "Rovera izglābtie" |
|
|
Mēmā filma "The
Dog Outwits The Kidnapper" (1908)
"Suns apmuļķo bērna nolaupītāju" |
|
.
Šeps
.
.
Pirmo reizi Šeps
(Shep) parādījās uz ekrāna kā
"glīts un ievērojams suns-aktieris" filmā "Varonis Šeps", kas uzņemta
"Majestic" studijā. Tajā laikā "Majestic" un "Thanhouser" studijas bija savā
starpā saistīti uzņēmumi, kas izskaidro, kādēļ Šeps parādās abu studiju
filmās. Kā "Thanhauser" kompānijas aktieris jeb "Tanhausera suns" Šeps
redzams 1914. un 1915. gadā uz ekrāniem iznākušajās filmās. Suņa īpašnieks
bija Džons Hārvijs - "Thanhauser" firmas direktors. Šeps sācis kinokarjeru
1913. gadā, kad saimnieks vēl strādāja "Vitagraph" kompānijā, bet tur suņa
panākumi nebija tik spoži, jo tos aizēnoja cits suns Džīna jeb tā sauktais
"Vitagrāfa suns". Pastāv versija, ka "Vitagraph" laikos Šepam bija arī cits
saimnieks Artūrs Ešlijs.
1914. gadā filmas "Liesmu škērslis" ("The Barrier of flames") pieteikumā tika
norādīts, ka: "Šeps, skaists kollijs, kas ikdienā strādā Ņurošelas studijā,
paveica kārtējo brīnumaino izglābšanu, - demonstrējot gandrīz cilvēcisku
varonību un attapību, viņš uzrāpās pa kāpnēm un izglāba Helēnu Bagliju no
degošās mājas augšējā stāva."
.
.
Filma "The Barrier of
flames" līdz mūsdienām nav saglabājusies, taču uz
plakāta redzam arī pašu Šepu.
.
Kollijs Šeps, tāpat kā
Blērs, tolaik tika uzskatīts par ļoti lielu kino
studijas vērtību. Tās vadošie darbinieka apgalvoja,
ka Šeps savas lomas spēlē loti pārliecinoši un
precīzi izpilda prasīto, kas kalpo kā piemērs
daudziem viņa kameras kolēģiem - cilvēkiem. Šepam,
tāpat kā citiem aktieriem, nācās mēģināt savas lomas
tik ilgi, kamēr tika sasniegta ideāla to izpildīšana
un izpratne par veicamo darbību. Kad sākās
filmēšana, Šeps uzreiz ieņēmis savu vietu
filmēšanas laukumā un uzmanīgi vērojis
savu partneru darbības kadrā. Kad pienākusi viņa
kārta, kollijs ļoti pārliecinoši paveicis prasīto,
reti kad "sabojājot kadru". Te jāpiebilst, ka arī tā
laika kritiķi ļoti augstu vērtēja Šepa darbu.
Diemžēl vairs nav
noskaidrojams, kurš apmācīja un strādāja ar šo kino
kolliju. Vēsture par to klusē. Zinām vienīgi par
Lourensa Trimbla (lasīt zemāk!)neveiksmīgo
mēģinājumu strādāt ar šo kolliju pēc Džīnas nāves.
1914. gada 18. novembrī avīze "The New York Star" publicēja Šepa nekrologu ar
šādiem vārdiem: "Šeps ir nospēlējis savu pēdējo lomu. Viņš ir bijis bērnu
mīlestības objekts un baudīja pieaugušo apbrīnu. Viņš kā izcils dramatisks
aktieris vienā mirklī spēja uzburt prieku vai bēdas, viņa aktiera talantu
centušies atdarināt daudzi, bet tikai daži ir spējuši pietuvoties viņa
līmenim."
Savukārt, 1915. gada 19. jūnijā "The New Rochelle Pioneer rakstīja": "Pegija
un Šeps I, slavenā aktiera Šepa atvases, šonedēļ tika pirmo reizi izvesti
pastaigā ārā. Sākumā viņi bija nedaudz nervozi, bet tad aprada ar vidi un
jautri spēlējās." Vairāk nekas par šīm atvasēm nav zināms un nekas
neliecina, ka viņi turpināja Šepa kino karjeru.
Līdz mūsdienām ir
saglabājušās un publiski pieejamas trīs filmas ar
Šepa piedalīšanos. Tās varat noskatīties zemāk, bet
Šepa filmogrāfija ir šāda (pēdējā filma iznāca jau
pēc viņa nāves):
.
"With the assistance
of Shep" (1913)
"Shep, the hero"
(1913)
"Faithful Shep" (1913)
"The Mutual friend"
(1913)
"Heartbroken Shep"
(1913)
"Good pals" (1914)
"Love's old dream"
(1914)
"Sonny Jim at the
North Pole" (1914)
"The Violin of
M'sieur" (1914)
"The Million dollar
mystery" (1914)
"The Little captain"
(1914)
"A Dog's good deed"
(1914)
"A Dog's love" (1914)
"Shep's race with
death" (1914)
"The Barrier of
flames" (1914)
"Shep the sentinel"
(1915)
.
Video |
. |
|
Mēmā
filma "With the
assistance of Shep" (1913) "Ar Šepa
palīdzību" |
|
|
Mēmā filma "A
Dog's love" (1914) "Suņa mīlestība" |
|
|
Mēmā filma
"Shep's race with death" (1914)
"Šepa skriešanās ar nāvi" |
|
.
Džīna
.
.
1909. gadā rakstnieks
Lourenss Trimbls apmeklēja Ņujorkas kino kompāniju
"Vitagraph Studios", gatavojot materiālus rakstu
sērijai par to, kā tiek uzņemts kino. Kāds scenāriju
nodaļas darbinieks rakstniekam pavēstīja, ka
kompānijas producents Alberts Smits ir bijis spiests
nolikt malā īpaši interesantu scenāriju tikai tādēļ,
ka lomai ir vajadzīgs suns, kurš ne tikai prastu
izpildīt dažādus trikus, bet prastu kameras priekšā
uzvesties arī dabīgi, nepiespiesti. Trimbls ātri
caurskatīja scenāriju un apgalvoja, ka viņš varot
apmācīt jebkuru suni un panākt to, lai tas uzvedas
tā, kā vajadzīgs. Pašpārliecinātais rakstnieks
apvaicājās, vai te tuvumā esot kaut kur suņi, un
viņam darīja zināmu, ka pie garāžas dzīvojot kāds
neuzticīgs klaidonis, kas iznāk ārā no savas
slēptuves tikai tad, lai notiesātu ēdiena paliekas,
kuras sunim pametot
studijas
darbinieki.
Lourenss Trimbls
patiešām izdarīja gandrīz neiespējamo - stunda viņam
bija nepieciešama, lai izdabūtu suni no slēptuves,
bet vēl pēc pusstundas iekaroja viņa uzticību. Pēc
kāda laika tika ataicināts producents Smits un
Trimbls viņam nodemonstrēja to, ka rekordīsā laikā
sunim iemācījis. "Jūsu suns ir lielisks," atzina
producents, "taču viņš ir augumā pārāk mazs un tas
būs grūti pamanāms vidējos plānos". Trimbls
atbildēja: "Tas nav mans suns, bet gan vietējais
klaidonis. Es ierosinu viņu paņemt uz mājām kā
mīluli, bet rītdien es jums atvedīšu suni, kas būs
derīgs
filmēšanai."
Nākamajā rītā Lourenss Trimbls ieradās
studijā ar savu skotu kolliju Džīnu
(Jean). Nākamais kino aktieris tika apstiprināts ne
viens iecerētās filmas lomai, bet kļuva par tā
dēvēto "Vitagrāfa suni", kas konkurēja ar iepriekš
jau aprakstīto Šepu - "Tanhauzera suni".
.
.
Šī ir ļoti reta
fotogrāfija, kas saglabājusies līdz mūsdienām -
Lourenss Trimbls ar savu slaveno Džīnu.
.
Arī Džīna kļuva par
ļoti populāru kino aktrisi, konkurējot ar tādām
"Vitagraph Studios" zvaigznēm kā Florence Tērnere un
Moriss Kostello. Bet pats Lourenss Trimbls kļuva par
šīs
studijas galveno režisoru.
Vēlāk katra
studija izcēla savu suni un apgalvoja, ka
tas "pirmais suns aktieris un vispopulārākais". Tā,
piemēram, 1931. gada avīzē "The New York Times"
melns uz balta varam izlasīt aktrises Helēnas Heizas
intervijā sacīto: "Džīna bija vispopulārākais tā
laika suns". Viņas abas vairākkārt
filmējās kopā.
1912. gadā Džīna laida
pasaulē sešus kucēnus - divus puikas un četras
meitenes. Šis stāsts tika iemūžināts 1913. gadā
"Vitagraph Studios" uzņemtajā dokumentālajā filmā
"Džīna un viņas ģimene".
1913. gadā nu jau
vairs nezināmu iemeslu dēļ Trimbls ar Džīnu pameta
"Vitagraph Studios" un kopīgi ar aktrisi Florensu
Tērneri devās uz Angliju, kur viņa nodibināja pati
savu kino studiju "Turner Films". 1916. gadā Trimbls
ar Džīnu atgriezās ASV un šajā pašā gadā Džīna devās
viņsaulē.
Pēc Džīnas nāves
Lourenss Trimbls neveiksmīgi centās strādāt ar
"Vitagrāfa suni" Šepu (lasīt augstāk!), bet vēlāk
darbojās ar citu, vēlāko 20-to gadu ekrāna
lielzvaigzni - Stronghārtu, īstajā vārdā Etzel von
Oeringen (1917-1929), bet tas nebija kollijs un ir
cita stāsta vērts kādā no vācu aitu suņu portāliem.
Arī Trimbls bija viens no pirmajiem, turklāt izcils,
kino suņu treneris.
Atšķirībā no Blēra un
Šepa, ir zināms arī Džīnas dzimšanas gads - 1902.
Džīnai no visiem
trijiem šodien pieminētajiem kino kollijiem ir
visbagātīgākā filmogrāfija:
.
"Jean and the Calico
doll" (1910)
"Jean and the
match-maker" (1910)
"Jean goes foraging"
(1910)
"Jean goes fishing"
(1910)
"A Tin-type romance"
(1910)
"Jean and the waif"
(1910)
"Were the winds blow"
(1910)
"Her mother's wedding
gown" (1910)
"Jean rescues" (1911)
"When the light waned"
(1911)
"The Stumbling block"
(1911)
"Tested by the flag"
(1911)
"Auld lang syne"
(1911)
"Jean intervenes"
(1912)
"Playmates"
(1912)
"The Church across the
way" (1912)
"Bachelor buttons"
(1912)
"The Signal of
distress"
(1912)
"Jean and her family"
(1913) - dokumentālā filma
"Jean's evidence"
(1913)
"Fraid cat" (1914)
"The Shepherd Lassie
of Argyl" (1914)
"Through the valley of
shadows" (1914)
"Lost and won" (1915)
"Far from the Madding
Crowd" (1915)
.
Video |
. |
|
Mēmā
filma "Jean the
match-maker"
(1910) "Džīna
savedēja" |
|
|
Mēmā
filma "A
Tin-type romance" (1910) "Foto
romance" |
|
|
Mēmā
filma "Playmates" (1912)
"Rotaļu biedrs" |
|
.
Secinājumi
.
Diemžēl mūsdienās
filmas ar suņiem galvenajās lomās vairs nav
skatītāju pieprasītas un
kino studijas
nesacenšas savā starpā ar saviem kino suņiem, tādēļ
tagad kollijus uz ekrāniem var redzēt vienīgi
vācu "Lesijas" versijā vai, skatoties
mūsu "Fermas
kolliju piedzīvojumus". Tagad, pēc 100
gadiem, "Vitagraph" un "Thanhauzer" vietā esam mēs -
"Kolliju kino
®"
studija un
mēs turpinām ar 21. gadsimta mēmo kino.
.
.
Mūsu
Lociņš.
.
Strīds
.
Man nepamanīts
nepalika arī fakts, ka borderkolliju fani
"pieraksta" šīs vecās filmas sev, proti, ka mūsu
aprakstītie suņi esot borderkolliji, nevis kolliji.
Te gan nezinātājiem jāpaskaidro, ka abām šīm šķirnēm
- borderkollijiem un garspalvainajiem kollijiem - ir
kopīga izcelsme un mūsu priekšteči - skotu kolliji -
19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā
izskatījās kā augstāk redzamajās filmās un daudz
mazāk līdzinājās, piemēram,
Lesijai. Pie tam uz
Skotijas un Anglijas robežas audzētie borderkolliji
(no turienes arī nosaukums - "border" = "robeža")
savu nosaukumu ieguva 1915. gadā, bet britu
kennelklubs to par patstāvīgu šķirni atzina un
šķirnes standartus apstiprināja tikai 1976. gadā.
Līdz tam laikam borderkolliji tika selekcionēti kā
darba suņi ārpus oficiālās britu kinoloģiskās
organizācijas. Skotu kolliji, turpretī, ir ļoti sena
šķirne. Ja pavisam īsi - borderkollijs ir
"atvasinājums" no skotu kollija, bet uz ekrāna ir
redzami tieši "skoti" un nevis "borderi".
.
Bet, ja interesējaties
par citām mākslas un animācijas filmām, kurās lomas
atvēlētas arī kollijiem, iegriezieties mūsu sadaļā
Kolliji uz ekrāniem.
.
|