Maņas

Līzītes
deguns saodīs visu.
Izveidojot
šo sadaļu, mans mērķis nebija pasniegt
anatomijas lekcijas. Maņas ir ļoti svarīgas ne
vien suņa ikdienas dzīvē, bet arī apmācības
procesā un intelekta attīstībā. Tās ļauj sunim
analizēt informāciju no apkārtējās vides.
Sunim
piemīt tās pašas maņas, kas cilvēkam. Bet,
neskatoties uz to, suņa pasaules uztvere ievērojami
atšķiras no tās pasaules un vides redzējuma, kādu
to uztver cilvēks. Un, neiepazīstot suņa pasaules
uztveri, mēs nespējam saprast arī viņa uzvedības
raksturīgās lietas. Protams, noteiktas ārējās
pazīmes piemēram, astes un ausu novietojums, mīmika,
skatiens, kustības zināmā mērā norāda, ko
dzīvnieks dotajā brīdī izjūt.
Bet
ir liela iespēja izdarīt nepareizu slēdzienu, ja
netiek ņemta vērā suņa īpaši smalkā maņu
sistēma. Mēs bieži saduramies ar situācijām,
kad nav iespējams precīzi noteikt, kāda no maņām
redze, dzirde vai oža nosaka suņa uzvedību.
Katrā gadījumā ir grūti atšķirt, kura no tām
ir dominējošā.
Bieži
vien ir dzirdēts apgalvojums, ka redze sunim nemaz
nav tik svarīga. Ir taču bijuši gadījumi, kad suņa
saimnieks pat nenojauta, ka viņa suns ir akls
tik ļoti labi tas spēj orientēties pierastā vidē,
paļaujoties uz citiem maņu orgāniem un atmiņu.
No otras puses, katrs suņa īpašnieks zina, cik vērīgi,
neatraujoties suns no dzīvokļa vēro uz ielas
notiekošo. Izdzirdot katru aizdomīgāko troksnīti,
suns metās pie loga, skatoties visapkārt. Ja kaut
kas tāds notiek ārpus mājas, suns acumirklī
sastingst uzmanīgā pozā. Tātad redze ir pietiekoši
svarīgs suņa maņas orgāns. Un tas, ka oža ir
primārā un jūtīgākā no suņa maņām,
nenoliedz redzes nozīmīgumu.
Nav
viegli izpētīt suņa maņu funkcionālās īpatnības.
Nav brīnums, ka dažādi zinātnieki reizēm nonāk
pie visai pretrunīgiem secinājumiem. Visvairāk
tas attiecas uz redzi un uz dzirdes augstākā sliekšņa
noteikšanu. Tikai pēdējo gadu laikā sasniegumi
fizioloģijā ir ļāvuši atbrīvoties vismaz no daļas
nepareizu secinājumu, kas lika šaubīties ne tikai
par suņu izpētes rezultātiem, bet par augstāko
mugurkaulnieku fizioloģiju vispār.
.
|