Pārdomas
.
Mūsdienu kino ir visai agresīvs un stresains, pat
ļaundari ir kļuvuši nesalīdzināmi nežēlīgāki un
rafinētāki savās neģēlībās. Agrāk filmās "sliktie
onkuļi" bija daudz primitīvāki, naivāki, viņiem
piemita arī sev un citiem saprotams īpatnējs goda
kodekss. Tagad nelietībai vairs nav robežu, turklāt
tās atspoguļošana dažādos veidos pārsvarā aizņem
lielāko daļu filmai atvēlētā laika. Turpretī
labestība, līdzcietība un labie darbi vai pozitīvā
attieksme pret līdzcilvēkiem un dzīvniekiem filmās
ir samazinājusies vairākkārt.
Pēc
tam, kad es 2016. gada vasarā nodibināju
"Kolliju kino
®"
studiju un beidzot
varēju nodoties
sava kino radīšanai,
nolēmu, ka
manās īsfilmās
darbosies tikai kolliji un
fermas dzīvnieki,
bet cilvēkus centīšos nerādīt. Dzīvnieki darbosies
paši bez cilvēku līdzdalības līdzīgi kā manā
vismīļākajā multenē par auniņu Šonu. Tikai mūsu
dzīvnieki un viņu radītās komiskās situācijas būs
īstas. Tāpat bija pilnīgi skaidrs, ka
īsfilmu sižetos
neizmantošu negācijas.
Svītroju no scenārijiem visus retos skatus, kuros
sākotnēji bija ieplānota cilvēku parādīšanās, līdz
ar to dažas idejas nācās izmest pavisam vai nolikt
malā.
.
Vai pagalēs ir
sula?
.
Kad atnācis sen
gaidītais pavasaris, tas daudziem asociējas ar
bērzu sulas tecināšanu. Gandrīz kā
rituāls. Arī es katru gadu urbju bērzos, lai gan
pats vairs sen šo sulu nedzeru. Taču sula ļoti garšo
āžiem. Katru gadu
āži
Olimps un Žigulītis sameklē izurbtos
bērzus, norauj caurulītes un izgāž sulu traukus.
Tādēļ 2019. gada pavasari nolēmu sākt ar
īsfilmas "Bērzu sula" uzņemšanu. Šāda
ideja man radās, aplūkojot 2018. gada pavasarī
uzņemtās
veļasmašīnu "Rīga" un kolliju kalendāra
bildes aprīļa mēnesim. Tajās
Līzīte uzraudzīja
bērzu sulas tecināšanas procesu. Stikla
burka bija novietota uz gaiši zaļas
veļasmašīnas. Fotografēšanas laikā
vienmēr arī
filmējam, tādēļ
mūsu rīcībā jau bija
uzfilmētais video
ar
Līzīti un dažādi sulas tecināšanas skati.

.
Pie horizonta parādās
āži...
Līzīte sargā bērzu sulas burku no
izlaupīšanas.
.
Stāsts scenārijam
radās zibenīgi: tiek tecināta
bērzu sula, kollijs to sargā no
kārajiem āžiem un pēdējie neuzdrošinās
riskēt un sulas tecināšanas vietu izlaupīt. Taču
sulu ļoti gribas... Tādēļ
āži Olimps un Žigulītis
dodas uz mežu pie nozāģēta bērza un saskaldītās
pagales ieliek
centrifūgā "Centa",
lai ātri tiktu pie kārotā dzēriena. Varu pavisam
droši apgalvot, ka šādu
bērzu sulas
tecināšanas metodi līdz šim nav izmēģinājis neviens!
Centrifūgas darbība tika
filmēta ļoti ilgi, kamēr izdevās uzņemt
apmēram tā, kā biju iedomājies. Darba laikā
sabojājās arī viens no pagarinātājiem, kurš tika
izmantots
centrifūgas
ieslēgšanai un izslēģšanai, jo ieslēgt mašīnu ar
slēdzi tās sānos un paspēt "izbēgt ārā no kadra"
nebija iespējams. Lai mežmalā apgādātu "Centu"
ar elektrību no
mūsu mājas,
izmantoju pagarinātājus apmēram 200 metru garumā.
Gumijas pūslis - riņķis -, kas jānovieto zem
centrifūgas, laika gaitā bija ļoti
cietis. Neskatoties uz to, ka vairākus atrastos
caurumiņus aizlīmēju, pūslis laida ārā gaisu un
rotējošā
centrifūga, kurai
jau tā bija izteikts disbalanss nesimetriski
ievietoto bērza pagaļu dēļ, visu laiku zaudēja
līdzsvaru un gāzās uz sāniem, papildus vēl aptinot
ap sevi pagarinātāja vadus. Kad šīs skats beidzot
bija
uzfilmēts, vajadzēja nākamajā kadrā
parādīt mežonīgā ātrumā rotējošu
centrifūgu, no kuras burtiski gāžas ārā
sula. Šajā brīdī pagales mašīnā neatradās, to vietā
tajā tika ievietoti divi maizes iepakojuma maisiņi,
kuros ieliets ūdens. Arī te caurā gumijas gredzena
un ūdens maisiņu disbalansa dēļ bija
jāfilmē neskaitāmas reizes, līdz viss
izdevās apmierinoši.
Emaljētajā bļodā tā
arī palika ūdens, kuram tika piebērts klāt un
izmaisīts cukurs, tādējādi nodrošinot, ka
āži
dzers šo "sulu". Šis skats izdevās lieliski -
āži
kāri dzēra, bet
Žigulītis nerimās,
kamēr nebija izsūcis visu lielo bļodu un izlaizījis
neizkusošo cukuru. To pabeidza darīt
Hosento.

.
Lociņš ar
Hosento
iztecinājuši bērzu sulu puslitra burciņās, bet
sausās pagales sakrāmējuši malkai.
.
Filmā iekļauti arī dažādi pavasari skati
ar mūsu
fermas dzīvniekiem un to mazuļiem. Par
cik jaunuzstādītajā būrītī bija iemitinājusies
strazdu ģimene, nolēmu novaktēt brīdi, kad strazds
atlido ar barību mazuļiem, ielien būrītī, tad izlien
un atkal dodas medīt kukaiņus gaisā. Bija vajadzīga
ļoti liela pacietība, lai šo dažu sekunžu darbību
iemūžinātu video. Novietoju uz statīva kameru un
nosēdēju ar to veselu stundu. Strazds izrādījās ļoti
piesardzīgs, taču šīs stundas laikā divas reizes
izdevās
nofilmēt viņa
ielidošanu un izlidošanu.
Grūti bija
uzfilmēt skatu ar skrienošiem
āžiem, kad viņi nolemj doties uz mežu pēc
bērzu sulas. Patiesībā
āži
skrēja nevis uz mežu, bet gan uz mājām.
Filmējām daudzas reizes, taču
Žigulītis un Olimps neskrēja daudz maz
sinhroni, reizēm
slinkais āzis Zigis
vispār apstājās, neskatoties uz to, ka aiz kameras
vilināju viņus ar rudzu maizi.
.
Kā dabūt pienu no
burkas?
.
Otra pavasara
īsfilma "Strūklaka" ir tas spilgtais
gadījums, kad ideja scenārijam rodas tikai no viena
vienīga skata. Pēc
kazu rīta
slaukšanas virtuvē tika ienesta un uz galda nolikta
trīslitru burka ar tikko slauktu pienu, bet pēc tam
Ieva
devās turpināt slaukšanu. Atgriežoties virtuvē pēc
neilga laika, viņa konstatēja, ka apmēram litrs jeb
viena trešdaļa piena no burkas ir "izgarojusi".
Virtuvē atradās vienīgi
Hosento. Viņš
pakāpās ar priekšķepām uz galda un laka pienu no
burkas ar savu garo mēli tikmēr, kamēr piena līmenis
burkā bija nokrities līdz viņam nesasniedzamam
līmenim. Kad
Ieva man šo
atgadījumu atstāstīja, man radās doma nākamajā dienā
šādu skatu
nofilmēt, tādēļ ārā
tika novietots padons, uz tā burka, bet blakus
skatam novietotas alumīnija piena kannas. Kad skati
ar
Hosento lakšanu bija gandrīz
safilmēti, notika negaidītais - ieradās
āži
Olimps ar Žigulīti. Olimpam ļoti
interesēja, kas ir baltajā burkā, un viņš nolēma
apostīt to, neskatoties uz
Hosento lakšanu.
Arī
Hosento nedomāja savu nodarbi pārtraukt.
Uzmanīgākie
vērotāji pamanīs, ka vienā brīdī
Hosento ir mazliet neapmierināts par
āža
uzbāzību un rāda
Olimpam zobus, taču
gan
Hosim, gan
Limpim ir dzelzs
nervi. Neviens cits no
mūsu kollijiem vai
kazveidīgajiem to neuzdrošinātos paveikt.
Šie ir unikālākie kadri un tādus
Hosento mums ir sagādājis diezgan daudz.
Tos izmantošu šogad,
filmējot dokumentālo filmu
"Vienkārši Hosento".

.
Traucējot
Hosento piena lakšanu no burkas,
āzis Olimps pamatīgi riskē.
.
Otrs tik ļoti uz pienu
kārais dzīvnieks ir mūsu mazākais
āzītis Plampačs. Viņam tika piedāvāta
divlitru burka un iespēja izsūkt tik daudz piena,
cik viņš varēs aizsniegt.
Tālāk viss risinās
darbnīcā "FarmPunkz electric" -
Hosento un
Plampačs, kopīgi
nosprieduši, ka lakt un sūkt pienu no burkām ir ļoti
neērti, nolemj izgatavot piena strūklaku, no kuras
pienu vienmēr varēs iedzert ērti un interesanti.
Bet kā tad tas piens
burkās un strūklakā nokļūst? Biju jau agrāk
uzfilmējis dažus skatus no
kazu
rīta slaukšanas, kad tās pagalmā pašas stājas rindā
un stāv pie mūsu mājas verandas durvīm, gaidot
ēdamo.
Kazas pa divām tiek ielaistas verandā un,
kamēr tās slauc, viņas ēd brokastis. Pārējās
drūzmējas pagalmā, nepacietīgi mīņājas pie ārdurvīm,
bļauj un reizēm badās, izcīnot rindā labāku vietu
tuvāk durvīm. Bija skaidrs, ka šī rīta slaukšana
ļoti labi iederēsies manā
īsfilmā. Atlika
vien piestiprināt pie durvīm uzrakstu "Cafeteria" un
kazu
kafejnīca jeb kantīne varēja sākt darboties.
Pati
piena strūklaka tika uzbūvēta vienas
dienas laikā, taču tā man radīja daudzas vilšanās.
Pirmkārt, sūknēšanai tikai izmantots toreiz
pieejamais ūdens sūklnītis no automašīnas, kas
spricē ūdeni uz priekšējā stikla. Sūknīša jauda, lai
uzsāktu piena sūknēšanu, bija nepietiekama, taču
citu sūkņu man toreiz nebija. Otrkārt, vajadzēja
noregulēt piena strūklas plūsmu tā, lai tā būtu gana
pietiekama, taču lai piena trauki nepārplūstu (gluži
kā senajā mana laika skolas uzdevumā par baseinu un
divām caurulēm tajā!). Lai piena caurteci regulētu,
uztaisīju nelielu vadības ierīci, kas palīdz mainīt
motoriņa apgriezienus, taču arī te man nepaveicās,
jo pie rokas nebija vajadzīgā parametra
potenciometra. Izmantoju to, kuru atradu, tādēļ
darbībā piena strūkla bija vai nu nepietiekama vai
pārāk liela - nepiemērotā potenciometra dēļ nebija
vajadzīgā regulēšanas diapazona.

.
Piena strūklaka.
.
Pirms
filmēšanas ar šo aparātu nomocījos
krietni, kamēr saregulēju daudz maz pieņemami.
Treškārt, kārtējo reizi vīlos karstās līmes
lietošanā. Kad dažas dienas iepriekš pēc šīs mašīnas
izgatavošanas pārbaudīju tās darbību ar ūdeni, viss
bija kārtībā, bet kad
filmēšanas rītā
mēģināju sūknēt pienu, dažu plastmasas detaļu
savienojumi, kas tika sastiprināti ar karsto līmi,
izrādījās nepietiekami hermētiski. Taču kaut kā
mašīnas darbība tika
uzfilmēta, bet
turpmākajai iespējamajai izmantošanai to noteikti
pārtaisīšu un uzlabošu.
Hosento, ticis klāt
piena strūklakai, laka aizrautīgi un
beigās bija jāņem pat nost, jo izskatījās, ka viņš
izlaks visus 20 litrus, kas tika ielieti melnajā
tvertnē zem
strūklakas. Arī šis
skats pēc scenārija bija iecerēts pavisam savādāks,
jo pie
strūklakas bija
jādarbojas ne vien
Hosento, bet arī
Plampačam, kuri jau agrāk ir kopīgi
dzēruši pienu no viena trauka. Taču
Plampa spītīgi atteicās no šīs iespējas
un pienu sūkt negribēja. Var jau būt, ka viņam bija
bail no paša aparāta, taču īstais iemesls izrādījās
daudz banālāks -
āzīša kāre uz pienu
bija pārgājusi pavisam. Tā bija likteņa ironija! Mēs
ilgu laiku nevarējām
filmēt strūklakas
skatus, jo pietrūka vajadzīgā... piena! Dažas
kazas,
kas bija tikko atslaukušās, baroja
kazlēnus,
pāri palika pavisam nedaudz.
Filmēšana tika
atlikta uz kādām pāris nedēļām, bet pa šo laiku
Plampačs bija izaudzis un pienu vairs
negribēja.
Šīs filmas
uzņemšana man atmiņā palikusi ar daudzām neveiksmēm,
kuras prasīja ļoti daudz manu nervu.
.
Video |
. |
|
 |
Īsfilma "Bērzu sula"
(2019) "Birch juice"
 |
|
 |
Īsfilma "Strūklaka"
(2019) "Milk fountain"
 |
|
 |
Īsfilma "Spogulis"
(2019) "The Mirror"
 |
|
 |
Īsfilma "Ola"
(2019) "The Egg"
 |
|
.
Kurš te ir
visskaistākais?
,
Mani vienmēr ir
interesējis dzīvnieku intelekts un tā pārbaude
dažādiem palīglīdzekļiem. Kādā no dokumentālajām
filmām uzzināju, ka sevi spogulī spēj atpazīt
vienīgi suņi, mērkaķi un cūkas. Tādēļ jau sen
gribēju pārbaudīt mūsu dzīvnieku iespējamo reakciju
uz savu attēlu spogulī.
Vairākus gadus
nesekmīgi esmu centies iegūt savā īpašumā veco un
populāro padomju laiku mēbeli - spoguļgaldiņu jeb
trimo, taču pāris lielos spoguļus esmu sameklējis.
Tādēļ uztaisīju vienam no spoguļiem pamatīgu statīvu
un nolēmu iemūžināt video dažādus interesantus
skatus. Par cik dzīvnieku reakcija nebija iepriekš
paredzama, šai
īsfilmai scenārijs
netika rakstīts. Katrs no skatiem bija kā
eksperiments.

.
Skaistums ir
iznīcinošs, domā
kaza Ieva.
.
Lai gan biju gaidījis
lielāku dzīvnieku interesi par lielo spoguli, visā
visumā ar
"Spoguļa" filmēšanu
esmu apmierināts. Biju pārsteigts par
aitu
intereses trūkumu, jo dažus gadus atpakaļ
aitu
mājā biju ienesis uz pusi mazāku spoguli, un
aitas
ļoti ziņkārīgi izturējās pret "otro
aitu
baru". Tagad tikai
auns Kālītis uz
sevi apskatījās un pat pateica žēlīgu "Bē!"
Filmēšanu sākām ar
kazas Ievas "priekšnesumu", jo viņas
agresija pret savu attēlu jau bija iepriekš zināma
un fiksēta.
Kaza šoreiz sevi
sita pamatīgi un no spoguļa to varēja dabūt prom
vien
Hosento. Viņš gan
sevi spogulī skatīja pirmo reizi un ar interesi.
Varētu pat teikt, ka viņš sev tīri labi patika.
Lociņš un
Keisija pret savu
attēlu izturējās visai rezervēti, taču dažus skatus
izdevās
uzfilmēt. Savukārt,
Līzīte par spoguli neizrādīja vispār
nekādu interesi un man neko
nofimēt ar viņu
neizdevās.
Kā viens no šīs
īsfilmas interesantākajiem mirkļiem ir
Olimpa bēgšana no sava attēla, līdzi
paķerot arī
Plampaču. Olimps
kadrā izskatījās varen gļēvs, salīkušām kājām un
trīcošu ļipu. Arī trešais
kinoāzis Žigulītis
mazliet paspoguļojās un pateica klusu "Mē!", lai
gan, ņemot vērā viņa nīgro dabu, biju gaidījis no
Žigulīša agresīvāku attieksmi pret savu
āzisko attēlu. Bet gailis Meika spogulī kāvās ar
sevi sirsnīgi. Pat vēlāk, kad
filmēšana bija beigusies un spogulis
aiznests uz šķūni, gailis devās sevi piekaut.

.
Hosento ar savu izskatu ir apmierināts.
.
Mēģināju spogulim
pļavā vadīt garām arī lielu
kazu baru, taču
viņas vienaldzīgi pagāja objektam garām. Tāpat īpaši
par spoguli neinteresējās gaiši zilā
veļasmašīna "Rīga", kuru redzam
īsfilmas beigās.
.
Vai kaķim ir
vajadzīga ola?
.
Arī par
īsfilmu
"Ola" var droši teikt, ka vispirms bija
viens skats un tālāk no tā tika izveidots stāsts.
Bez tam šī
īsfilma, atskaitot
beigu skatu ar
Kolliju portāla
uzrakstu, kas izlikts no olām, tika
uzfilmēta apmēram vienas stundas laikā,
un tas ir
mūsu studijas
rekords.

.
Hosento un 160 olas.
.
Mūsu kaķenei Rafaņai
verandā ir sava guļvieta, bet viena no melnajām
vistām vārdā Džindžera bija ieņēmusi galvā, ka jādēj
ir tieši verandā, bet vislabāk - kaķa mīkstajā
gultā. Taču vispirms vajag padzīto tur guļošo kaķi.
Vista staigāja apkārt Rafaņai un skaļi kladzināja,
bet es
ķēru videokameru un filmēju.
Arī kaķītim un vistai Džindžerai ir dzelzs nervi,
taču beigās kaķis melno klaigātāju vairs nevarēja
paciest un labprātīgi savu guļvietu pameta. Tajā
tūlīt pat iekārtojās melnā vista. Dēšanas process
var aizņemt diezgan ilgu laiku, tādēļ paņēmu
ķeblīti, sēdēju verandā ar videokameru un gaidīju.
Vista mani nolēma pārāk ilgi nemocīt un izdēja olu.
Tālāk vajadzēja
izdomāt stāsta turpinājumu. Kas notiks ar olu? Kāds
būs tās liktenis? Olas likteni izlēma
Hosento. Pasaucām viņu un parādījām olu.
Hosis pakāpās, nozaga olu un pie mājas
apēda. Olas liktenis bija ekranizēts no dzimšanas
līdz bojāejas brīdim.

Tradicionāli
savas īsfilmas
pabeidzam ar uzrakstu
Kolliju portāls,
kas katru reizi izveidots no dažādām lietām, un par
šiem dažādajiem
Kolliju portāla
uzrakstiem drīzumā piedāvāsim nelielu miniseriālu ar
nosaukumu "Burti". Taču šoreiz bija skaidrs -
uzraksts jāizveido no olām. Un te tāda pati problēma
kā "Strūklakas"
laikā ar pienu - vistas pēc pārtraukuma ir atsākušas
dēt un uzraksta izveidei vajadzīgās 160 olas nav
iespējams savākt īsā laikā. Atkal jāgaida.
Olu uzrakstu veidoju
apmēram stundu, burtu veidošanai izmantojot rāmi,
kuru biju izgatavojis, kad šādu pašu uzrakstu
izlikām no āboliem
īsfilmā "Ābolu maiss".
Taču bija vajadzīgs skats, kā šīs olas nokļūst
mauriņā pie lielā siena šķūņa. Šķūnī tika nosēdināta
cita vista, bet olu dēšana un ripināšana renē ārā pa
šķūņa apakšu tika inscenēta. Vistas vietā tās
ripināju pats. Lai šīs ripojošās olas nesaplīstu,
tās iepriekš tika novārītas.
Beigās uzrakstu
piekārto
Hosento un mēs
ļāvām viņam atkal vienu olu apēst.
.
Atpakaļ šķūnī
.
Daudzi
uzskata, ka Holivuda "mira" jau pagājušā gadsimta
50-to gadu beigās. Domāju, ka tas bija kino
industrijas beigu sākums, jo līdz 90-to gadu vidum
vēl liela daļa no "sapņu fabrikā" saražotajām filmām
bija skatāmas un interesantas.
Man tuvāks ir vecais kino, arī
melnbaltais un mēmais.
Vecā
kino tēmai esmu nolēmis uzrakstīt scenāriju
īsfilmai "Kustīgo bilžu
šķūnis", kurā tiks uzburts lauku
kinoteātris siena šķūnī, un nākamvasar uzsākšu
darbu pie
īsfilmas / parodijas "Kas
notika ar Holivudu?" Tas gan vairāk būs
stāsts par
"Kolliju kino
®"
studiju.
Bet tagad iedarbināšu
patafonu...
 |