Publikācijas  

.

 

.

Kurš glezno kollijus? Turpinājums 2

.

Ievads

.

Ja jūs interesējaties par daudzu talantīgu cilvēku uzgleznotiem kollijiem, ekskursiju mākslas pasaulē jums vajadzētu sākt ar diviem maniem iepriekšējiem rakstiem - Kurš glezno kollijus? un Kurš glezno kollijus? Turpinājums. Taču, ja esat mākslai sekojis līdzi, tad turpināsim tēmu un vērtēsim citu mākslinieku padarīto.

.

Glezno bagātos
.

.

Čārlzs Bērtons Barbers dienasgaismu ieraudzīja 1845. gadā Norfolkas grāfistē (Lielbritānija) Čārlza un Elizabetes Bārberu ģimenē kā pirmdzimtais, taču no 1861. gada ģimene pārcēlās uz dzīvi Berkšīras grāfistē. Ar viņiem kopā devās arī jaunākie brāļi Frenks un Artūrs. Zināms, ka nākamā mākslinieka tēvs strādāja par dekoratoru.

.

.

Čārlzam Bērtonam bija izteiktas mākslinieka dotības un viņš trīs gadus mācījās Karaliskajā mākslas akadēmijā Londonā. 1864. gadā viens no viņa darbiem ieguva šīs akadēmijas sudraba medaļu, bet vēlāk viņš pats kļuva arī par akadēmijas locekli. Bērtons slavu iemantoja ar saviem sentimentālajiem bērnu attēlojumiem, tāpat viņš bija arī animālists.

.

.

Modeļi bija labi audzināti bērni no turīgām un cienījamām ģimenēm, kas tika parādīti visai bagātīgā interjerā. Daudzas turīgās Londonas ģimenes kļuva par Čārlza Bērtona darbu pasūtītājiem un, par cik tajos redzami arī suņi, tostarp kolliji, tad nākas secināt, ka kolliji dzīvoja arī labi situēto un pat bagāto londoniešu ģimenēs kā pilntiesīgi ģimenes mīluļi. 1890.-to gadu sākumā Bērtonu ievēroja arī karaliene Viktorija un mākslinieks ieguva tiesības attēlot karaliskās ģimenes locekļus un viņu dzīvniekus. Jāpiebilst, ka arī pati karaliene Viktorija bija kolliju cienītāja.

.

No stikla līdz papīram

.

.

Vitrāžu māksliniece, bērnu grāmatu un žurnālu ilustratore Klāra Millere Bērda ir dzimusi 1873. gada 17. maijā Ņujorkā (ASV) Čārlza Edgara un Amēlijas Ro Bērdu ģimenē. Klāra mācījās Nacionālajā dizaina akadēmijā, bet pēc tam ceļoja pa Franciju, turpinot izglītoties un papildinot savas mākslinieciskās iemaņas. Pēc atgriešanās no Parīzes māksliniece īpaši pievērsās vitrāžu izgatavošanai, strādāja "Tiffany Glass and Decorating Company", kā arī darbojās individuāli. Viņa ilustrēja arī bērniem domātos prese izdevumus un augstāk redzamajā 1928. gadā tapušā darbā attēlojusi arī kolliju.

.

Zirgi un kolliji

.

.

Džordžs Fords Moriss tiek dēvēts par visu laiku labāko "zirgu mākslinieku". Viņš pasaulē ieradās tālajā 1873. gadā un galvenokārt zināšanas mākslas pasaulē ieguva pašmācības ceļā.

.

.

Reizēm arī pamācījās, piemēram, 1888. gadā viņš apmeklēja Mākslas institūtu Čikāgā, bet 1925. gadā Žuljēna akadēmiju Parīzē. Divdesmitā gadsimta sākumā mākslinieks pārsvarā strādāja savā studijā "33 iela", kas atradās Ņujorkā.

.

.

Džordžs Moriss praktiski koncentrējās gandrīz tikai uz zirgu attēlošanu un viņa darbi tika publicēti svarīgākajos zirgu īpašniekiem veltītajos izdevumos. 1952. gadā viņš izdeva "Zirgu portretus", kura tika nodēvēta par gadsimta zirgu grāmatu. Nereti zirgiem līdzās tika gleznoti arī suņi un, kā redzams, mūsu piedāvātajās mākslas darbu reprodukcijās - viens no graciozākajiem suņiem, kuru salīdzinājumam drīkst attēlot blakus zirgiem, ir tieši kollijs. Džordža Forda Morisa darbi ir ļoti pieprasīti vēl šobaltdien.

.

Kolliji priekš visiem sabiedrības slāņiem

.

.

Atšķirībā no Čārlza Bērtona Barbera, Harolds Hārvijs savos darbos attēloja parasto un trūcīgo cilvēku dzīvi. Viņš gleznoja zvejniekus, rūpnīcu strādniekus, ogļračus, fermerus un arī dažādas ainavas. Angļu mākslinieks dzima 1874. gada 20. maijā. Viņa vecāki bija Mērija Belringera Hārvija un Frensiss Makfārlends Hārvijs. Tēvs bija bankas klerks un bērnībā mazais Harolds ieguva lielisku izglītību mājās. No 1894. līdz 1896. gadam viņš apguva mākslas zināšanas Žuljēna akadēmijā Parīzē, bet no 1896. gada mācījās Delaklūsas akadēmijā un Kalarosi akadēmijā. Mākslinieks pārsvarā strādāja ar eļļas un akvareļkrāsām. 1905. gadā tapušajā darbā "Jūraszāļu vācēji" strādniekus pavada arī ruds kollijs. Par cik Harolds Hārvijs attēloja savas apkārtnes ļaudis, varam secināt, ka ne tikai bagātajiem londoniešiem, bet arī strādniekiem tolaik piederēja pa kādam kollijam.

.

Kolliju karikatūrās nav

.

.

1871. gadā Vajomingā (ASV) dzimušais Orsons Bairons Lovels bija amerikāņu mākslinieks un ilustrators. 11 gadu vecumā 1882. gadā viņš kopā ar ģimeni pārcēlās uz dzīvi Čikāgā. Pabeidzis skolu, viņš turpināja izglītību Čikāgas mākslas institūtā, bet 1893. gadā jaunais mākslinieks apmetās uz dzīvi Ņujorkā. Ļoti sabiedriskais Orsons kļuva par aktīvu biedru vairākos mākslinieku klubos un strādāja humora žurnālā par karikatūristu. Kādā no saviem darbiem bagātu ļaužu mājās viņš noskatījis un blakus savam ietekmīgajam saimniekam iemūžinājis arī kolliju.

.

Pastaigās pavada kollijs

.

.

Angļu māksliniece Sidnija Persija Kendrika piedzima Londonā, bet glezniecības pamatus apguva Parīzē. Atgriezusies Anglijā, viņa savu maizi pelnīja kā žanrisku ainavu un peizāžu māksliniece.

.

.

Vislielāko ievērību guvusi ar saviem darbiem, kuros attēlotas karaļa Eduarda laikmeta un divdesmitā gadsimta sākuma sievietes. Pārsvarā tās devušās dabā, viņām vienmēr ir viena un tā pati seja (varbūt pašportrets?), rokās groziņš ar puķēm vai vienkārši pušķis, bet pastaigās tās pavada suņi. Divās gleznās, kurās attēlotas ziemas ainas, redzam arī kollijus (vai vienu un to pašu).

.

Vēsturisks skats

.

.

Par britu mākslinieku Džonu Bārkeru (1811-1886) nekādu informāciju nav izdevies atrast, ņemot vērā, ka viņa dzimšanas gads - 1811. - ir ārkārtīgi tāls. Viņa darbā Skotijas kalnienē redzam uz izklāta pleda sēdošu kolliju, kas noraugās uz brangi noaugušām un ragainām aitām. Tā ir īsta skotu kolliju vēsture! Un, starp citu, mākslinieka uzvārds "Barker" latviski skan kā "rējējs".

.

Fermeru sievu palīgi

.

.

Arī britu mākslinieks Klods Kardons mēdza kollijus attēlot nevis bagātīgos interjeros un parku ainavās, bet gan veicot tiešos darba pienākumus - dažādu lopiņu pieskatīšanu. Mākslinieks dzima 1864. gadā peizāžista Semjuela Džeimsa Klārka un Marijas Klārkas ģimenē. Klods uzauga Īslingtonā kopā ar diviem brāļiem un trim māsām. Tēvs iemācīja dēliem zīmēt un spēlēt vijoli. Pirmo reizi Klods par mākslinieku tika nodēvēts 17 gadu vecumā.

.

.

Agrīnie Kloda Kardona darbi ļoti līdzinās viņa tēva Semjuela radītajiem. Parasti jaunais mākslinieks attēloja dažādas lauku dzīves ainiņas, kurās gandrīz vienmēr bija ļoti daudz dzīvnieku. Viņa eļļas krāsu un akvareļu darbos allaž bija daudz telēnu, vistu un suņu. Vēlāk Kardons pievērsās arī gleznu restaurācijai. Divās mākslinieka darbu reprodukcijās varam redzēt, ka lauku sievietēm ikdienas darbos palīdz arī kolliji.

.

Fermas idille ar kollijiem

.

.

Volters Haskels Hintons šajā pasaulē ieradās San Francisko 1886. gada 24. augusta rītā. Viņa tēvs Volters Otto Hintons bija daudz ceļojošs lingvists ar fenomenālu atmiņu, bet mātei Mērijai Vašbērnai Haskelai Hintonei piemita mākslinieciskas dotības.

.

.

Pats talantīgais jaunēklis Volters savu lielisko vizuālo atmiņu uzskatīja kā abiem vecākiem piemītošo talantu apvienojumu. Vēlāk ģimene pārcēlās uz Denveru, bet pēc tam uz Čikāgu.

.

.

Lielu iespaidu uz Volteru atstāja Čikāgā skatītā un tolaik ārkārtīgi populārā "Bafalo Bila" ("Buffalo Bill") mežonīgo rietumu izrāde. Ļoti zīmīgs man šķiet citiem nepamanītais fakts, ka šajā mežonīgo rietumu šovā tolaik strādāja arī cits Volters - Lesijas leģendārā trenera Ruda Vēdervoksa tēvs Volters Vēdervokss, kurš no lopkopības brīvajā laikā trenēja zirgus un arī pats ik pa laikam uzstājās izrādēs. Iespējams, ka kolliju zīmētājs Volters izrādē sajūsminājās tieši par Ruda tēvu Volteru Vēdervoksu.

.

.

Volters Haskels Hintons savu mākslinieka karjeru uzsāka kā veiksmīgs reklāmists un daudzu populāru žurnālu vāku autors. Pārsvarā viņš pievērsās tām pašām idilliskām lauku ainavām, taču laikam mainoties, tās kļuva modernākas, salīdzinājumā ar iepriekš aprakstīto mākslinieku darbiem. Cita vide, aprīkojums, ļaužu apģērbs utt. Klāt bija divdesmitā gadsimta četrdesmitie gadi.

.

.

Acīmredzot arī Volters bija cieši pārliecināts, ka lauku fermas ikdiena nevar būt attēlota bez kollijiem. Tos viņš savās gleznās attainojis vairākkārt. Tie vienmēr ir bijuši rudas krāsas un draudzējušies ar dūkanu ķēvi un viņas kumeliņu. Iespējams, ka gan kollijiem, gan zirgiem ir bijuši arī īsti prototipi, taču to mēs vairs nekad neuzzināsim diemžēl.

.

Skotijas ainava

.

.

Bez kollijiem kalnainu lauku ainavu nespēja iztēloties arī 1864. gadā dzimušais angļu gleznotājs Raits Bārkers. Arī par šo mākslinieki ziņas ir visai skopas. Viņš bija aizrautīgs medību ainu radītājs un portretēja dažādus dzīvniekus, pārsvarā tie bija tieši suņi. Raita Bārkera gleznā "Divi suņi virs ezera" var atpazīt ierastu Skotijas ainavu ar diviem skotu kollijiem - viens ruds, otrs - trīskrāsu. Zemāk - vēl trīs šī mākslinieka darbi.

.

.

.

.

Vai Jēzum un kollijam ir kas kopīgs?

.

.

No Skotijas atkal atgriezīsimies ASV laukos. Amerikānis Ričards Huks piedzima 1914. gadā Pensilvānijā. Puisis mākslas pasaules zināšanu bagātību iepazina Pensilvānijas muzeja mākslas skolā un bija visai reliģiozs. Visvairāk Ričards Huks pazīstams ar saviem Jēzus portretiem, kuri tapa divdesmitā gadsimta 60.-70.-tajos gados, tāpat viņš bijis veiksmīgs dažādu ASV populāru žurnālu ilustrators, piemēram, "Saturday Evening Post", kurā, starp citu, 1938. gada 17. decembrī pirmo reizi tika pubilcēts Ērika Naita garstāsts "Lesija atgriežas mājās". Ilustrējis arī Bībeli, taču man nav kļuvis zināms, vai tajā attēlots arī kāds kollijs. To viņš uzgleznojis rudenīgā rīta skatā, kad visi devušies uz pastkastīti pēc ilgi gaidītās vēstules.

.

Kaķis kokā

.

.

Šo interesanto gleznu ar nosaukumu "Kritiskais brīdis" 1900. gadā radījusi 1861. gadā dzimusī angļu māksliniece Fanija Mūdija. Viņas tēvs Frensiss Volestons Mūdijs bija tolaik visai pazīstams britu žanrisko ainavu un dzīvnieku gleznotājs. Arī talantīgā Fanija kļuva pazīstama tieši ar savām ainiņām, portretiem un it sevišķi ar suņu gleznošanu. Kopā ar Džeka Rasela terjeriem kokā kaķi uzdzinis arī ruds kollijs.

.

Lauku naivisms

.

.

Bet tagad pievērsīsimies interesantam un nosalēpumainam mūsdienu māksliniekam itālim Čezārem Marčesīni, kurš, kā vēsta, skopie dati, dzimis 1939. gadā Monzā. Šo itāļu lauku atainojumu var droši dēvēt par lauku naivismu un tas ir kaut kas man ļoti labi pazīstams, jo arī mūsu seriāls "Fermas kolliju piedzīvojumi" ir lauku "arthouse" naivisma stilā. Kas zina, varbūt naivisms ir tuvs arī citiem kolliju īpašniekiem? Iepazīstināšu jūs ar četriem Marčesīni darbiem. Augstāk redzamais tapis 2006. gadā ar nosaukumu "Olīvju novākšana".

.

.

Darbs no sērijas "Četras sezonas" - "Ziema" ar kolliju tapis 1996. gadā. Olīvkokiem lapas nobirušas, bet rudais kollijs vēro lopu dzirdināšanu, jo fermā ūdensvada nav.

.

.

"Upes vērošanu" Čezāre ir radījis 2007. gadā. Te kollijs attēlots nevis kā fermas suns, bet gan kompanjons pastaigām gar upmalu.

.

.

Bet 2017. gadā tapušajā darbā "Tilts" varat vērot, kā kollijs pavada ikdienas darbā itāļu fermeri, kas ar grābeklīti, iespējams, dodas grābt sienu.

.

.

Nu, te laikam mākslinieks būs attēlojis mani! Pa priekšu iet Hosento un es vedu balto zirgu Eisu uz tālajām ganībām. Tikai pār tiltiņu mums neiznāk iet...

 

 

  Izlasi arī
   
» Kurš glezno kollijus?

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums 3

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums 4

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums 5

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums 6

 

 

 


 
 
 
 

2000-2023 © Kolliju portāls. Visas tiesības patur autors.

0