Publikācijas  

.

 

.

Kurš glezno kollijus? Turpinājums 4

.

Akvarelists, kam patika suņi

.

.

Beizils Bredlijs (1842-1904) bija britu mākslinieks, kurš savu karjeru sāka 18 gadu vecumā kā arhitekta un mākslinieka Čārlza Henrija Mitčela asistents. Beizils specializējās kā akvarelists un īpaši pievērsās dzīvnieku attēlošanai, no kuriem viņam vismīļākie bija tieši suņi.

.

.

Reizēm viņa darbos kolliji noraudzījās, kā kaķis lok pienu, reizēm viņš kollijus redzēja blakus ganiņam, kad abi pieskata uzticēto ragaino aunu ganāmpulku.

.

.

Beizils Bredlijs ieradās pasaulē Londonā 1942. gadā kā otrais dēls Viljama un Elīzas Bredliju ģimenē. Paaugoties zēns studējis Mančesteras mākslas skolā, vēlāk bijis Liverpūles Akvarelistu biedrības loceklis.

.

.

Vēlu atzītais talants

.

.

"Vakars Keipkodā" (1939)

.

Edvards Hopers bija pazīstams amerikāņu žanriskās glezniecības pārstāvis un gravieris. Mākslas eksperti uzskata, ka Hopers ir atstājis spēcīgu ietekmi uz divdesmitā gadsimta mākslu un popkultūru kopumā. Likteņa ironija - ļoti ilgu laiku šis talantīgais vīrs neveiksmīgi cīnījās par kritiķu un publikas labvēlību un atzinību. Vienā no viņa darbiem pamanīju arī rudu kolliju.

Edvards Hopers ir dzimis Ņujorkā 1882. gada 22. jūlijā galantērijas preču pārdevēja Gareta Henrija Hopera un Elizabetes Grifitas Smitas ģimenē. Mazais Edvards izrādīja talantu zīmēšanā jau piecu gadu vecumā. Vecāki atbalstīja sava dēla centienus un nodrošināja viņam iespēju zīmēt, regulāri iegādājoties visu nepieciešamo. Lai gan zēns bija talantīgs un centīgs, popularitāti mākslienieks ieguva vien 1923. gadā 41 gada vecumā. Vēlāk, 40-to gadu beigās Hopers piedzīvoja radošo krīzi, pasliktinājās viņa veselība. Viņš nodzīvoja līdz 1967. gada 15. maijam.

.

Kādēļ kollijs?

.

.

Pols Alberts Lorenss (1870-1934) bija franču gleznotājs, mākslinieka Žana Pola Lorensa dēls. Gleznojis daudz un, spriežot pēc viņa darbu reprodukcijām, visu ko - ainavas, sievietes, alegoriskus skatus un pat tauriņus. Nekur neatrodu ziņu, ka viņam patikuši arī suņi, taču vienā no darbiem blakus sievietei, kas veras tālumā klinšainā līcī, redzams ruds kollijs.

Jāpiebilst, ka arī Pola jaunākais brālis Žans Pjērs bija pazīstams gleznotājs.

.

Izcilais reklāmists attēlo kollijus

.

.

Frederiks Sends Bruners piedzima Bērksā (ASV) 1886. gada 27. jūlijā Semjuela Boijera Brunera un Annas Mērijas Sendas laulībā. Zēns zīmēja jau no mazotnes, taču mācīties skolā viņam nepatika. Pametis vidusskolu, Frederiks sāka strādāt "Boyertown Cigar factory", lai iekrātu naudu studijām mākslas skolā. Tas viņam izdevās un 1905. gadā zēns devās uz Filadelfiju, lai iestātos Industriālās mākslas skolā. Šo mācību iestādi Bruners pabeidza 1909. gadā ar daudzām medaļām un atzinības rakstiem. Diplomētā mākslinieka pirmā darba vieta bija "Ladies Home Journal", tajā viņš nostrādā trīspadsmit gadus, "piešaujot roku" dažādu slavenību atainošanā, zīmējot ilustrācijas un veidojot žurnāla vākus. Vēlāk Frederiks nolēma iet savu ceļu un bija brīvmākslinieks, taču pamatā viņš specializējas dažādu žurnālu vāku noformēšanā un pamazām kļuva arī par izcilu reklāmistu - veidoja reklāmas tādām kompānijām kā "Coca-cola", "Kellog's", "Camel" utt. Otrā pasaules kara laikā veidojis Sarkanā krusta reklāmas plakātus. Arī augstāk redzamais plakāts ar jaunajām sievietēm, kuru dvēselēs kopš dzimšanas mājo zirgi, un kuras ikdienas gaitās pavada kolliji, radījis Frederiks Sends Bruners. Šis vīrs miris 1954. gada aprīlī 67 gadu vecumā.

P.S. Bet par kollijiem dažādu preču reklāmās stāstīsim pavisam drīz, uzsākot veselu rakstu sēriju.

.

Melnais kollijs

.

.

Tagad iepazīsimies ar cita Frederika - Frederika Tomasa Dousa (1878-1956) radīto kolliju. Par šo britu gleznotāju ziņas ir ļoti skopas. Zināms tikai tas, ka pazīstams viņš kļuva tieši ar saviem dažādu šķirņu suņu gleznojumiem.

.

Lauku dzīves ainiņas

.

.

Henrijs Hintermeisters (1897-1970) bija viens no 20. gadsimta sākuma pazīstamākajiem amerikāņu ilustratoriem, kurš, parakstot vairāk nekā tūkstoti savu darbu, izmantoja pseidonīmu "Hy Hintermeister". Visvairāk mākslinieks attēloja dažādas lauku ainiņas ar fermas dzīvniekiem un suņiem, un vienā no viņa pirmajiem darbiem, kurus skatījos, es atpazinu arī rudu kolliju, kas atvedis padzirdīt aitas.

.

.

Arī tad, kad diena cauri, mēnesnīcā pie ugunskura ganei lopiņus pieskatīt palīdz uzticamais kollijs.

.

.

Kolliji pavada meitenes arī atpūtas brīžos, bet pašam Ņujorkā dzimušajam Henrijam Ādamam Augustam Hintermeisteram atpūsties sanāca maz. Savu profesionālo karjeru puisis uzsāka jau 17 gadu vecumā un strādāja daudz.

.

.

Kā uzskatāmi redzams šajā darbā, kolliji ne vien gana lopus, viņiem tiek uzticēta arī bērnu pieskatīšana, jo kollijs ir suns, uz kuru var paļauties. To saprot arī meitene un viņa jūtas drošībā.

.

Kollijs saņem novērtējumu izstādē

.

.

Šo "Viņa lepnuma brīdis" un ļoti daudzas citas pastkartes ilustrējis mākslinieks Lesters Ralfs, par kuru pieejamā informācija arī ir ļoti skopa. Pat mākslinieka dzimšanas gads tiek minēts kā 1876 vai 1877, bet miris talantaīgais vīrs esot 1927. gadā. Augstāk aplūkojamajā pastkartē redzams vēsturisks brīdis, kad jaunā dāma pēc suņu izstādes ringa savam kollijam mēģina piespraust augsto novērtējumu rozetes vai lentas formā. Nezinātājiem vēlos paskaidrot, ka agrāk - līdz pat pagājušā gadsimta 60-tajiem gadiem-, ASV suņu izstādēs dalībnieki sēdēja šādi speciāli iekārtotās nišās, kas atdalītas viena no otras.

.

.

Tas izskatījās apmēram šādi: virsū uz lāviņām sēdēja, bet apakšā novietoja nepieciešamās mantas. Bilde ņemta no 1957. gada suņu Vestminsteras izstādes. Vēlākajos gados suņiem vairs salmu pakaiši netika klāti.

Par pašu Lesteru Ralfu varu piebilst, ka viņš daudz attēloja dažādas cīņu ainas no grieķu-turku kara (1919-1922) un abiem angļu-būru kariem (1880-1881 un 1899-1902).

Mākslinieks nodzīvoja 47 gadus un mira no apendicīta izraisītām komplikācijām.

.

Kollijs dabiskajā vidē

.

.

Cits britu mākslinieks - Henrijs Krouters sacā īsajā mūžā (1905-1939) rudo kolliju iemūžinājis savā 1931. gada gleznā ar nosaukumu "Haifīldas mirklis". Kaut gan izmeklējos pa visādām interneta mākslas datu bāzēm, neko vairāk par Henrija dzīvi uzzināt neizdevās.

.

Glābējkollijs, kas rūpējas par visiem

.

.

Volters Hants šo savu 1916. gadā tapušo gleznu ir nosaucis "No plūdiem izglābtais". Kā jau var nojaust, varonīgais aitu gans kollijs ir izglābis jēriņu no noslīkšanas pavasara palu laikā.

.

.

Šajā gleznā Volters iemūžinājis brīdi, kad kollijs pacietīgi atļauj pa sevi rāpelēties foksterjera kucēniem. Šī darba nosaukums ir vienkāršs - "Suns ar kucēniem". Bet kāpēc svešiem? Laikam mākslinieks atkal vēlējās parādīt kollija cēlumu, ka tas var uzņemties rūpes arī par citiem.

.

.

To, ka mans minējums izrādījies pareizs, pierāda nākamais mākslinieka darbs "Bārenis", kurā kollijs uzņēmies rūpes par jēriņu, gluži kā mūsu Hosento reiz par Hertu.

Volters Hants (1861-1941) bija britu gleznotājs animālists, kura galvenā tēma bija suņi, parasti kopā ar citiem fermas dzīvniekiem. Arī viņa tēvs Čārlzs Hants un brālis Edgars Hants bija lieliski otas meistari.

.

.

Gleznā "Barošanas laiks" lauku meitene (kopā ar kolliju, protams!) no rīta ir atsteigusi pabarot teliņus un vistas. Kad skatos Voltera Hanta darbus un redzu, cik niansēti viņš pazīst lauku ikdienu, dažādas situācijas un likstas (piemēram, ar jēriem, kas reizēm nokļūst ķibelēs), man ir pilnīgi skaidrs, ka mākslinieks daudz ko no tā ir piedzīvojis personīgi, dzīvojot fermā (lai gan par šādu faktu man ziņu nav). Savādāk to nodot, piemēram, uzzinot tikai no kāda, tas nav iespējams - to es jums saku kā lauku cilvēks.

.

.

Voltera Hanta spilgti apspēlētā glābšanas tēma turpinās gleznā "Drauga atrastais". Tajā attēlots kollijs, kas sauc palīgā ganu, jo beidzot ir atradis noklīdušo un ieputināto jēriņu.

.

.

Latviski grūti precīzi tulkojams nosaukums "The Highland heart" ir pārāk tiešs un nespēj nodot skatītājam noskaņu, kas radīta gleznā - "Augstkalnes sirds". Kollijs ar diviem kaķēniem gluži kā "Laimīgo kolliju zemē ®" patlaban Dana ar Meju un Mureju.

.

Kollijs no Parīzes

.

.

Un tagad ļoti krāšņa, krāsām bagātīga aina no Parīzes. No ziedu tirgotājas pušķi iegādājas turīga dāma, kura kopā ar meitu un ģimenes kolliju devusies pastaigā. Šo skatu savā gleznā iemūžinājis 1862. gadā dzimušais franču mākslinieks Luiss Marija de Šraivers. Gandrīz vai banāli - jau agrā bērnībā tika pamanītas zēna dotības zīmēšanā un panākumi nelika sevi gaidīt. 13 gadu vecumā zēna darbi "Margrietiņas un krizantēmas" un "Vijolītes un pavasara ziedi" tika izstādītas apskatei slavenajā Parīzes mākslas salonā. Talantīgo Šraiveru pamanīja pats Filips Russo un piedāvāja viņam iegūt izglītību viņa vadītajā mākslas skolā. Tas tiem laikiem bija kas nedzirdēts - jaunais students bija divas reizes jaunāks par citiem.

Luiss Marija de Šraivers ļoti daudz darbu veltījis tieši Parīzes ainavām, bet ap 1900. gadu ļoti ieinteresējās par tolaik modē nākušajiem automobīļiem un uz audekla attēloja pat auto sacīkstes.

Luiss mira 1942. gadā 80 gadu vecumā.

.

Vai kollijs dodas pēc loma?

.

.

Šādu ūdenspasauli ar kolliju ir attēlojusi kanādiešu māksliniece no Otavas Margarita van Erve. Viņa savos darbos ataino Kanādas ainavas un lauku ainiņas, kā arī putnus unn ziedus. Pazīstama arī kā tekstilmāksliniece, kura regulāri pasniedz savas meistarklases visā valstī. Darbojas mūsdienās, bet dzimšanas dati netiek minēti.

.

Izcilā suņu portertu meistare

.

.

Moda Elisa Ērla, vēlāk - Moda Vesta Vatsone (1864-1943) bija britu unn amerikāņu māksliniece, kas īpaši pazīstama ar attēlotajiem suņiem. Daudzi suņu īpašnieki pasaulē ir iecienījuši viņas darbus unn māksliniece tajos centusies attēlot ļoti daudzu unn dažādu suņu šķirņu pārstāvjus.

Viņa piedzima Londonā, un kā uzskata daži mākslas vēsturnieki, meitenes nodarbošanās bija jau nolemta tradicionāli - viņas tēvs Džordžs Ērls, onkulis Tomass Ērls un audžubrālis Pērsijs Ērls arī bija ļoti pazīstami mākslinieki - animālisti. Tēvs bija pirmais meitas mākslas skolotājs un rūpīgi sekoja, lai meita mācītos savu modeļu anatomiju. Lai labāk attīstītu savas iemaņas, viņai bija jāzīmē suņu, zirgu un cilvēku skeleti. Vēlāk Moda atzina, ka tieši tēva prasības attīsīja viņā tādas spējas, ar kurām viņa var atšķirties no citiem māksliniekiem - animālistiem. Moda Vesta Vatsone kļuva par slavenu Viktorijas laikmeta mākslinieci un viņas zīmēšanas stils mainījās no sākotnēji visai bagātīga un dabīga, vēlāk vairāk shematiska un brīva, līdz pat stilizētiem suņu portretiem.

 

.

  Izlasi arī
   
» Kurš glezno kollijus?

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums 2

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums 3

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums 5

»  Kurš glezno kollijus? Turpinājums 6

 

 

 


 
 
 
 

2000-2023 © Kolliju portāls. Visas tiesības patur autors.

0