.

Kā
atņemt gārnim banānu?
.

.
Viena no "rudens
gleznām" -
Hosento, Keisija,
Lociņš un
Dana.
..
Kultūra par naudu
.
Es neesmu ne mūsdienu Holivudā, ne tepat
Latvijā tapušo filmu un animācijas fans, un ļoti tracina to reklāmas it visur. Ja Latvijā
kāda īpatnēji domājoša režisora filma nonāk līdz skatītājiem, tad par to
tiek kladzināts tāpat, kā to dara vistas pēc olas izdēšanas mūsu kūtī. Agrāk
Hosento reizēm mēdza tajā ieiet un aiznest apēšanai kādu oliņu, kas bija
izdēta zemē, nevis dētuvē. Latviešu filmu tā paņemt nevar. Lai to redzētu,
visur vajag maksāt. Un pēc varasļaužu nesenā paziņojuma par piekļuves
liegšanu torentiem un vietnēm, kurās tiešsaistē par velti "nelikumīgi" var
noskatīties visu, ko var dabūt, kļūst skaidrs, ka daudzi cilvēki Latvijā, kuri nevar
maksāt par filmu skatīšanos un mūzikas klausīšanos, tā arī paliks (un
iztiks) bez "kulturālā satura". Pēdējā filma, kuras reklamēšana man
"nokrita
uz nerviem", un kuru par maksu izrādīja pat mūsu pagasta nelielajā kultūras
nama zālē, bija "Banāns upē". Tā gan bija par laivu, kas
it kā līdzīga dzeltenam
banānam, bet man, kā jau ierasts, patīk visu iztēloties burtiski.
.
Gārnis pārskaities
.
Tādēļ minētās filmas pirmizrādes nedēļā nolēmu
piedāvāt skatītājiem "Fermas kolliju piedzīvojumu" īsu sēriju ar tādu pašu
nosaukumu - "Banāns upē",
kuru visi varēs noskatīties bez maksas, ja gribēs. Paņēmu līdzi vienu banānu
un videokameru, pasaucu Danu un mēs
devāmies nevis uz kādu no divām netālu esošajām upēm, kas vairāk gan atgādina
grāvīšus, bet uz mūsu "Straumēnu" lielezeru. Nolēmu ielikt banānu ūdenī
seklākā vietā, tad Dana to varētu izvilkt ārā un notiesāt. Nebiju gan īsti
pārliecināts, vai Dana
būs ar mieru, jo viņa ir suns, kas dara tikai to un tad,
kad grib.
.

.
Dana bez banāna,
bet ar Munci.
.
Ejot uz dīķi, tālumā pamanīju baltu gārni, kas
bradā pa ūdeni un meklē sev pusdienām mazās zivteles. Apstādināju
Danu
un, cik vien labi iespējams, no tāluma
nofilmēju gārņa pastaigu. Jāpiebilst,
ka to izdarīt ir ļoti grūti, un līdz šim man nekad nebija vēl izdevies iemūžināt
tos četrus gārņus, kas regulārti vasarās pie mums atlido paēst. Gārņi ir
ļoti uzmanīgi un pamana nevēlamos svešiniekus jau pa ļoti lielu gabalu,
turklāt tos bieži cenšas padzīt
mūsu kolliji, it sevišķi acīgais visu putnu
pamanītājs Hosento un viņam
pakaļ arī Dana. Šoreiz gārnis, kad biju
atļāvis Danai skriet, cēlās spārnos un,
spalgi ķērkdams, uzlaidās turpat lielajā priedē. Izmantoju gadījumu un centos
nofilmēt
putnu kokā. Viņš uzmanīgi mūs vēroja, pēc brītiņa pietupās un izlaida no dibena
milzīgu baltu strūklu. Droši vien no bailēm, bet mēs to sērijas "Banāns upē"
beigās vēlāk izmantojām pavisam savādāk - gārnis no dusmām, ka nav ticis pie
banāna, un redzot, ka Dana to kāri
notiesā, "uztaisa" virsū kollijam.
Pēc tam jau
nofilmēju pašu banānu ūdenī, tad pieaicināju
Danu.
Viņa banānu iznesa krastā un, man par lielu prieku, nolēma turpat apēst,
smuki ar priekšzobiem atverot mizu. Interesanti, vai gārnis pats būtu banānu
ūdenī pamanījis un ēdis? Domāju, ka nē.
Banāns upē izskatījās ļoti labi, tādēļ domāju par otras daļas
filmēšanu nākamgad.
Varbūt to varētu darīt ar trīs banāniem? Man vēl joprojām ļoti patīk padomju
laika multiplikācijas filma "Trīs banāni"... Ja jau "Dollijas parkā" aug ananāsi,
kādēļ gan banāni nevarētu augt dīķī starp ūdensrozēm, kuras mums, starp
citu, iestādījuši
gārņi?
..
Viss ēdamais pieder
Hosim
.
Dzīvnieku pasaulē un arī
fermā visi galvenie
resursi vienmēr pieder pašam galvenajam - bara līderim. Arī mūsu mājas /
istabas barā viss ēdamais un labākās vietas uz divāniem pieder
Hosento,
turklāt, jo vecāks viņš kļūst, jo izteiktāk tas viss skatāms. Pat vēl vairāk
- vērojot Hosento izturēšanos, kad runa iet par dažādiem, suņaprāt,
labumiem, esmu mainījis domas un varu oponēt pasaulslaveniem suņu uzvedības
speciālistiem, piemēram, Stenlijam Korenam. Vīrs, kurš, manuprāt, kļūdaini
ir sastādījis pasaules gudrāko
suņu šķirņu TOP 79, ierindojot kolliju vien 16. vietā, uzskata, ka suņiem (vispār
dzīvniekiem) nepiemīt nekādas cilvēciskas īpašības, piemēram, greizsirdība
un skaudība. Hosento ir spilgts piemērs tam, ka piemīt gan
un pat spilgti. Jau viņam
veltītajā dokumentālajā filmā "Vienkārši Hosento" skatā ar maizes doniņu
pagalmā pieminēju, ka Hosis ir ļoti skaudīgs suns.
Kad suņiem tiek gatavots ēdiens vai likts
bļodās, zem virtuves galda vai pie tā drīkst atrasties tikai
Hosento,
pārējiem jāievēro zināma distance un jāsēž maliņā. Tiklīdz kāds pienāk par
tuvu, Hosis atņirdz zobus. Kucēm viņš neuzbrūk, bet
Ločam kādu reizi ir
uzmeties virsū gan, kad uzskatījis, ka
Loks apdraud viņa ēdamo, lai gan
Lociņš nekad nav centies līst pie citu
mūsu kolliju bļodiņām pat pārbaudot,
kad tās ir izēstas, kā to parasti dara
Dana,
Keisija un arī
Hosento pats.
.

.
Tas ir "iztukšītis" - visa gaļa apēsta...
.
Vasarās reizēm uz uguns vārām suņiem gaļu
lielajā čuguna katlā, bet, kad gaļa gatava un katls atdzisis, to parasti
vakarā pārvietojam nakts dzīvniekiem, tai skaitā kaķiem, nepiejamā vietā.
Šoreiz izlēmu pavērot, ko darīs
Hosento, ja viņam priekšā noliks tādu
bagātību - veselu katlu ar tikko vārītu gaļu. Nē, viņš necentās izvilkt
kaut ko no katla un notiesāt!
Hosis apsēdās katlam blakus tāpat, kā brīžos,
kad sargā no āžiem un gulbjiem pagalmā iznesto piena sūkalu katlu pēc siera
siešanas. Ārā visapkārt ir daudz dažādu dzīvnieku, kas var ēdamo
apdraudēt!
Kad biju šo ainu
nofilmējis, atcerējos par
citu nejauši uzņemto skatu, kad vasarā pie šķūņa cepām šašlikus. Pienāca
Hosento, pakāpās uz
grilam blakus esošā ķeblīša un ar aizdomām skatījās uz visām
garām ejošajām kazām un
aitām! Te gan jāpiebilst, ka viņš nekad nesargā
ēdienu no cilvēkiem un nav agresīvs pret mums, jo pieņem, ka mēs barā atrodamies
"augstāk" par viņu, tātad drīkstam atļauties to, ko citi nevar.
Nolēmu samontēt kārtējo īso un iepriekš
neplānoto sēriju "Gaļas poda sargs". Montējot sēdēšanu pie gaļas katla,
tikai datorā pamanīju nejauši uzņemto skatu, kad
Hosis rāda zobus tuvu garām
nākošajai kaķenei Murčai. Tas ir ļoti spilgts piemērs manis augstāk
rakstītajam.
"Gaļas poda sargs" beidzas ar vienīgo speciāli
inscenēto skatu, kurā Hosento sēž uz soliņa blakus izēstam
tukšam gaļas katlam.
Sākotnējā iecere tajā ievietot kaķeni
Meju neizdevās, jo kaķis ne par ko
negribēja katlā stāvēt un rāvās prom. Varbūt domāja, ka katlu liks uz uguns
un pagatavos Hosim jaunu maltīti?
Kaut gan kaķi tik gudri nav...
.
Video |
. |
|
 |
122. sērija
"Banāns upē"
(2024) "Banana in the river"
 |
|
 |
123. sērija
"Gaļas poda sargs"
(2024) "Meat pot guard"
|
|
 |
124. sērija
"Āboli, bumbieri un zīles"
(2024) "Apples, pears and acorns"
 |
|
 |
125. sērija
"Siena šķūņa suņi 14: Rudens gleznas"
(2024) "Hay barn's dogs 14: Fall paintings"
 |
|
.
Rudens glezna un jaunie braucamie
.
Kad vasarā plānotās sērijas bija uzņemtas un
meža pļavā savesti simts siena ruļļi, jau iztēlojos gleznainās rudens
ainavas. Cerēju, ka pie ruļļiem notiks daudz kas interesants un tādēļ nolēmu
pie tiem novietot arī daudzas mucas, pa kurām
Hosento varētu iet tāpat
kā pa
veļasmašīnām sērijā "Pasaules rekords". Vasarā jau biju uzbūvējis divus
braucamos - kravas auto ar kabīni un trīsriteņu "cotomiklu" ar blakusvāģi.
Šo transporta līdzekļu izgatavošanai izjaucu visus mājās esošos koka paliktņus jeb "padonus",
piemeklēju velosipēdu riteņus, mašīnai pieskrūvēju veca motorzāģa "Taiga"
motoru un taurītes no ķerrām, bet "cotomiklam" - trimmera dzinēju. Mašīnai
ir arī abu sānu un aizmugures durvis, kas atveramas, lai
Hosis braucamajā
ērtāk varētu iekāpt. Sākotnēji šie braucamie bija paredzēti gan tikai īpašām
rudens fotosesijām, bet tad nodomāju, ka
Hosento varētu braukt ar kravas
auto, tam priekšā esošā skārda vannītē tiktu vāktas rudens lapas, bet tajās
sēdētu Dana. Nekad vēl nebiju vilcis aiz elektriskā gana drāts divus suņus,
turklāt arī pats kravas auto bija pasmags.
.

.
Hosento gatavs arī mazliet pastrādāt.
.
Rudens skati pie siena ruļļiem tā arī uzņemti netika,
jo rudens šogad bija ļoti silts un ilgs. Lapas dzeltēja pakāpeniski un krita
zemē, un dzīvnieki skrubināja vēl pēdējo zālīti pļavās un mežā, pie siena
ruļļiem reizēm piegāja tikai daži. Sapratu, ka no iecerētas lielās darbības
pie ruļļiem jāatsakās. Laicīgi biju salasījis kaudzīti zīļu un kastaņu un
jauno sēriju "Siena šķūņa suņi 14: Rudens gleznas" gribēju pabeigt ar
mūsu
kolliju kopbildi šķūņa galā. Uz "cotomikla" sēdētu
Hosento,
Keisija
blakusvāģī, Dana ar
Loču kaut kur blakus zemē, bet virs visiem rāmī pie
sienas būtu pieskrūvēta rudens glezna, kas izveidota no salasītajām un ar kravas auto savestajām lapām, taču vēlāk atteicos arī no šīs
ieceres.
.

.
Hosento gatavs izmēģināt arī ratiņus,
kuriem katrs ritenis ir savādāks.
.
Kad
filmēju atsevišķas ainiņas jaunajai
sērijai, konstatēju, ka gandrīz katra no tām atgādina skaistu rudens gleznu.
Nevajag lapas līmēt un likt rāmī, gleznai jāveidojas no uzņemtajiem skatiem!
Vispirms tika
nofilmēta viena no beigu ainām ar
mūsu kollijiem šķūņa galā. Sagrābu, atvedu un izbārstīju lapas, atnesu pāris
koka muciņas, lielās piena kannas, džutas maisus un kastes. Virs šīs
kompozīcijas piekāru arī dažas vecas mucu stīpas. Ainiņa ar rekvizītiem
izskatījās ļoti dabīga. Kad vajadzēja visu to
filmēt un fotografēt, protams,
ieradās vesels kaķu bars, no kuriem
filmēšanā vairs netiekam vaļā. Viņi zina
- ja notiek pulcēšanās un kaut kāda darbība, būs arī kārumi, kas, iespējams,
tiks arī viņiem. Šoreiz pret kaķu visuresošo klātbūtni neiebildu.
.

.
Kravas auto jeb "lapvedi" stūrē
Hosento, bet
vannītē sēž Dana.
.
Uz kopbildi pie šķūņa un
Hosento un
Danas vizināšanu jaunajā kravas
auto palīgā saucu arī Ievu. No sākuma uztaisījām fotosesiju
ar suņiem mašīnā, bet, kad
vajadzēja uzsākt braukšanu, bija skaidrs, ka no sākotnējās divus suņu
vizināšanas jāatsakās un Hosim jābrauc vienam, pašam vedot vannu ar lapām.
Tiklīdz sāku vilkt mašīnu aiz drāts,
Dana uzreiz leca ārā no vannītes un
nebija pierunājama uz braukšanu pat pēc vairākiem mēģinājumiem.
Tagad kļuva pilnīgi skaidrs, ka no
Danas braucēja nr. 2 nesanāks.
Hosīti
mašīnā safilmējām ļoti viegli un parī pati mašīnas vilkšana noritēja raiti -
drāts pārtrūka tikai pie pēdējās vilkšanas, tāpat zālē un lapās tad pazuda viena
pakaļējā riteņa uzgrieznis, kas no kratīšanās bija atskrūvējies.
.

.
Beidzot
Hosento ar "cotomiklu" izvizina arī
Keisiju.
.
"Cotomikla" iemūžināšanu nolēmu pārcelt no
šķūņa gala uz mūsu ceļu, tas vairāk atbilda skatam ar šo braucamo. Sagaidīju
rītu, kad saulīte apspīd ceļu pie akmeņiem un kopā ar
Ievu,
Hosi un
Keisiju devāmies turp. Šis skats gan bija paredzēts kā statisks, jo,
atšķirībā no Hosento,
Keisija ne par ko nebūtu pierunājama braukt blakusvāģī
vai kādā citā transporta līdzeklī. Pateicoties
Hosento izturībai un
paklausībai, izdevās nofilmēt
lielisku ainiņu, kurā viņš piecēlies stāvus un ķepas uzlicis uz stūres. Šis
bija ļoti sarežģīts skats, jo vismazākā neuzmanība varētu beigties ar to, ka viņa ķepas noslīdētu no stūres un viņš
varētu nokrist. Taču Hosis prot nekustīgi uzturēties vajadzīgajā pozā
ilgu laiku, ko
viņš jau daudzkārt pirms tam ir pierādījis.
Kad domāju vēl tikai par fotosesiju pie
šķūņa, biju nolēmis, ka blakusvāģī sēdēs
Lociņš, taču
Lociņam jau savos 12,5 gados ir grūti
ilgāku laiku nosēdēt, viņš cenšas apgulties, tā viņam ir vieglāk.
Ločam vajadzēja domāt citu nelielu lomiņu šai rudens
stāstā.
.

.
Lociņš pie vadības pults.
.
Vasarā, kad biju izgatavojis kravas auto un
"cotomiklu", iedomājos, ka mazais āzītis
Azimuts kā parodiju
par lielajiem braucamajiem varētu izgatavot mazus četrriteņu ratiņus, kuriem
piemontēti dažāda diametra, konstrukcijas un krāsas riteņi. Uz ratiņiem būtu
neliela skārda pirts bļoda ar lapām. Arī
Azimuts ved lapas! Āža
meistarošanas skati tika atcelti, bet vēlāk ienāca prātā ideja šos dīvainos
ratiņus piešķirt Lociņam,
kurš palicis bez lomas. Nē, viņam nevajadzēs ar ratiņiem braukt, viņš tos
vadīs ar seškanālu radiovadāmās pults "FlySky" palīdzību
kā reiz jau vadīja
radiovadāmo minitraktoru sērijā "Traktors 2: Radiovadīšana"! Protams, tas viss tika inscenēts un pultij
šoreiz pat
baterijas neieliku. Lociņš gulēja pie akmeņiem ar pulti priekšā, bet ratiņus
aiz makšķerauklas vilku es.
.

.
Lociņš atsūtījis
Azimutam brokastis.
.
Atlika vēl izdomāt kādu darbību
Azimutam un
viņam tika lapu un zīļu ēšana no ratiņiem, kurus
Lociņš
atsūtījis āzītim. Arī Loča atnāca paskatīties, bet kokā ik pa laikam karājās
kāds no visusresošajiem kaķiem.
Sēriju "Siena šķūņa suņi 14: Rudens gleznas"
iecerēju pabeigt ar dažiem iepriekšējos gados uzņemtiem dabas skatiem ar
saulrietu, zirgiem, dzērvju kāsi, stirnām, mēnesi un suņiem siena šķūnī, kad
iestājusies nakts. Mūsu rudens gleznas ir izdevušās!
Kur likt ābolus un zīles?
.
Nē,
tiešā nozīmē ar to viss būtu kārtībā - vienmēr būs, kas visu apēdīs, bet pārnestā
nozīmē zīles, āža Olimpa skati ar bumbieru ēšanu, aitas
Hertas un kaziņas
Doro sacensības ābolu iznīcināšanā kļuva lieki, pareizāk sakot - "palika
pāri" pēc sērijas "Siena šķūņa suņi 14: Rudens gleznas" samontēšanas. Tāpat
"bez pielietojuma" mapītē stāvēja
Hosento neparastais uzskrējiens un
sēdēšana uz sarkanā busa jumta.
.

.
Visaugstākais postenis.
.
Nesen mēs gājām laukā kaut ko fotografēt, bet
Hosento, ieraugot manās rokās
fotoaparātu, nolēma rīkoties pats un uzminēt, ko es no viņa gribēšu. Viņš
jau zina, ka viņam kaut kur vajadzēs uzkāpt - uz soliņa, traktorā, kombainā,
ķerrā utt., bet te viņam priekšā patrāpījās "Ford Galaxy" mašīna, kas tika
izvilkta, lai novērtētu tās bēdīgo tehnisko stāvokli.
Hosis zibenīgi
uzskrēja pa slīpo mašīnas priekšu uz jumta un apsēdās. Sabildēju un tad
attapos, ka šo obligāti vajag arī
nofilmēt, arī to, kā viņš uzskrien un
nokāpj no mašīnas, tādēļ aizskrēju uz māju pēc videokameras. Tagad pāris
reizes jau speciāli atkārtojām viņa prasmes tik uz jebkura auto jumta.
No
visa "pāri palikušā" tad arī tapas sērija "Āboli, bumbieri un zīles".
Nosaukums man pašam neliekas visai veiksmīgs, bet neko citu es izdomāt
nevarēju, lai kā arī centos.
.

.
Azimuts ir pārliecināsts - ja zīles samaļ
gaļasmašīnās, tās kļūst garšīgākas.
.
Pie
kabeļu spoles šķūņa galā pieskrūvēju četras dažādas gaļasmašīnas, tajās
sabēru zīles, tad pasaucu āzīti
Azimutu. Viņš bija ļoti priecīgs par
negaidīto cienastu. Nolēmu, ka viņu varētu pieskatīt
Hosento, līdzīgi,
kā jau tas reiz notika sērijā "Viens
kāposts visiem", tādēļ pasaucu
arī viņu.
Montējot šo "salasīto" sēriju, nolēmu pievienot arī senās ainiņas ar ezi
Kaktusu un kazu
Ievu, aitām
Dolliju un Izauru.
Pāri palikušās zīles izbaroju citiem ēdājiem.
.
Mūsu piedzīvojumi pārtop dokumentālajās filmās
.
Man
pašam mūsu
piedzīvojumi fermā šķiet ļoti interesanti, tādēļ jau drīzumā
ķeršos pie
dokumentālo filmu montāžas, kas būs veltītas divām ļoti svarīgām
tēmām, kas kļuvušas par "Laimīgo
kolliju zemes" atpazīstamības zīmēm. Pirmā skatītājus iepriecinās
"Hosento garāža",
kurā parādīšu un pastāstīšu visu par
Hosento braukšanu, dažādu transportlīdzekļu
tapšanu un filmēšanu,
bet vēlāk taps vairākus gadus atliktā "Veļasmašīnu
vasara". Tajā centīšos apkopot visu interesantāko, ko esam
darījuši ar veļasmašīnām
"Rīga".
.

.
Kadrs no topošās
dokumentālās filmas
"Hosento garāža". Pie jaunajiem riteņiem
Hose un
Meja.
.
.
0

|