1954. gads ir ražīgs kino uzņemšanas jomā un arī
kolliji ir
filmēti vairākkārt.
.
1954. gadā studijas RKA Pictures režisors Alans
Dvens nolemj uzņemt emociju pārsātinātu vesternu
Kaislība. Jūtas ekrānā paust un skatītājiem
demonstrēt viņš uztic filmas galvenajiem aktieriem
Kornelam Vaildam un Ivonnai de Karlo, kurai tikušas
abu māsu lomas.
Ir 19. gadsimts un jaunā Kalifornijas zeme vēl
atrodas Meksikas jurisdikcijā. Huans Obreons pārdzen
no ganībām mājās liellopu ganāmpulku un priecīgs
uzzina, ka viņa izredzētā Rouza nule kā laidusi
pasaulē dēlu. Kamēr laimīgais tēvs devies uz ciematu
iepirkties, pēc vietēja vietvalža un zemes īpašnieka
dona Domingo pavēles bandīti nogalina Rouzu un visu
viņas ģimeni pēc strīda par zemes gabalu.
Izdzīvojusi ir tikai Rouzas māsa Tonja. Liecinieku
un pierādījumu trūkuma dēļ policija vainīgajiem
apsūdzības neizvirza un Huans Obreons kopā ar Tonju
nolemj spriest taisnu tiesu paši. Tiek sākta
mērķtiecīga asinsatriebība un nelieši tiek sodīti.
Rančo dzīvo arī ruds kollijs Kapito un, par laimi,
varasdarbos viņš necieš. Kolliju
filmēšanai trenējis Ruds Vēdervokss.

.
Filma Gaida lode ir 1954. gadā studijas Columbia
Pictures uzņemtais un kriminālais vesterns ar Džīnu
Simonsu, Roriju Kalhūnu un Stīvenu Makneiliju
galvenajās lomās. Kalifornijas piekrastē avarē
lidmašīna. Tajā tika konvojēts par slepkavību
aizdomās turamais Eds Stons. Viņam un ievainotajam
likumsargam Frenkam Mansonam nakstmājas dod jaunā
sieviete Kallija Kanhema, kura divatā ar rudu
kolliju Šepu saimnieko
fermā kalnos tālu
prom no civilizācijas un audzē
aitas.
Filmas režisors Džons Farrovs jau zina, ka Kallijas
un sliktā zēna Eda starpā raisīsies romantiskas
jūtas, arī kollijam tīri labi arestants patīk. Un
kaut gan ik pa laikam Eda un Frenka starpā izceļas
konflikti ar dūru vicināšanu un šaušanu, viss tomēr
beidzas laimīgi. Ierodas Kallijas tēvs un palīdz
noskaidrot patiesību. Izrādās, ka aizdomās turētais
Eds nemaz nav tā īsti vainīgs. Abus mīlniekus un
kolliju Šepu nu gaida laimīga dzīve. Viņi pārcelsies
uz Jūtas štatu.
.

.
Ļoti romantisks piedzīvojums mūs gaida 1954. gada
Metro-Goldwyn-Mayer studijas muzikālajā pasakā ar
neparastu nosaukumu Brigadūna. Tas ir apburts
skotu ciematiņš, kas pārējai pasaulei parādās uz
vienu dienu un tikai reizi simts gados. Laiks tur ir
apstājies un tieši šādā dienā tajā nejauši nokļūst
divi nomaldījušies amerikāņi. Viens no viņiem
Tommijs - iemīlas skaistajā Fionā un viņam jāizlemj,
vai palikt te vai doties atpakaļ uz savu dzimteni.
Un kas gan tā būtu par skotu pasaku pilsētiņu bez
kollija? Filmas sākumā redzam to ar visiem kucēniem.
Tommija Olbraita lomā režisors Vinsents Minelli
vēlējies redzēt Džīnu Kelliju, bet Fionu atveidoja
Sida Čarisa. Filma man ļoti patika, tā ieturēta
labākajās Metro-Goldwyn-Mayer tradīcijās ar
krāšņām studijas dekorācijām Technicolor krāsās un
talantīgu aktierspēli. Otrā plāna lomās iejutās Vans
Džonsons, Eleina Stjuarte un Barijs Džonss.
.

.
Bet tagad mazliet pievērsīsimies televīzijai,
precīzāk reiz populārajam seriālam Forda
televīzijas teātris. 1954. gadā tā 111. jeb 5.
sezonas sērijā Viņa dvēseles labums, kuru
režisējis Džeimss Neilsons, sastapsim Džefa Millera
atveidotāju no šī paša gada seriāla Lesija
Tommiju Retigu.
Kristīgajā skolā notiek divu zēnu konflikts ar
savstarpēju dūru vicināšanu, Tommija Retiga
atveidotajam zēnam pieder ruds kollijs vardā Spots,
kurš savu draugu konfliktā aizstāv. Pēc tam norit
zēna pārrunas ar mācītāju, bet vēlāk puika nejauši
iesprosto sevi pamestā skapī. Kollijs tiek sūtīts
pēc palīdzības un tā ir klāt.
Ieraksts ir slikti saglabājies un skaņa ir bojāta,
tādēļ runāto saprast nav iespējams. Kaut kādās
piezīmēs tiek apgalvots, ka kollija lomā ir pats
Pals, taču es viņu filmā neatpazīstu. Visticamāk,
tas ir kāds cits no Vēdervoksu kollijiem.
.

.
1959. gadā itāļu kino cienītājus iepriecina uz
ekrāniem nonākusī režisora Kamillo Mastročinka
komēdija Vekselis, kuras vadošajās lomās
filmējās Vitorio Gasmans, Silva Košina,
Ugo Toņjaci un Džordžija Mola. Šī filma vairāk
atgādina teātri un sižets ir tik samudžināts, ka tam
grūti izsekot. Vekselis ceļo no rokas rokā kā
kompensācija par kaut ko, piedevām tas tiek
apstrīdēts un tā tālāk.
Uz zoobodi un frizētavu, kurā frizūras pie viena
ieveido arī daiļajām saimniecēm, kāds emigrācijā
dzīvojošs krievu kņazs atved divus rudus kollijus
sakopšanai. Vienu sauc Vasīlijs Vasiļjevičš, otru
Irina Sergejevna.
.

.
Bet tagad ielūkosimies 1961. gada amerikāņu spiegu
un reizē šausmu filmas Briesmonis no Jukas ielejas
kadros. Šo B kategorijas neatkarīgo filmu
uzņēmis režisors Koulmens Frensiss. No Padomju
Savienības aizbēgušais zinātnieks Josifs Javorskis
atvedis līdzi slepenus dokumentus par krievu misiju
uz Mēness, taču dokumentu nodošanas brīdī uzrodas
KGB aģenti un atklāj uguni. Josifs iebēg tuksnesī
un nejauši nonāk zonā, kurā amerikāņi veic
kodolieroču izmēģinājumus. Viņš pārvēršas īstā
briesmonī ar vēlmi nogalināt.
Rudu kolliju redzam uz īsu brīdi, viņš pieder kāda
benzīntanka īpašniekam. Par brismoni Josifu
iztaisījās Tors Džonsons.
.

.
Kolliju sastapsim arī 1973. gada NBC televīzijas
seriāla Māsas Okšķeres pirmajā sērijā Mironis un
laupītāji. Māsas Ernestu un Gvendolīnu atveido
Helēna Heisa un Mildreda Netvika. Pensionārēm patīk
izmeklēt dažādas noslēpumainas lietas un rakstīt
stāstus. Šajā sērijā Ernestai piezvana vīrietis, kas
miris jau pirms vairākiem mēnešiem. Nelaiķa bijušās
sienas dzīvoklī, kurā dzīvo ļoti daudzi suņi, mīt
arī kollijs.
.

.
1983. gada studijas Mosfiļm režisora Marlēna
Hucijeva filmā Pēcvārds darbojas tikai trīs
aktieri. Znota Vladimira lomā redzam Andreju
Mjagkovu, - to pašu, kas reiz piedzēries kļūdas dēļ
Jaungada naktī aizlidoja uz Ļeņingradu, bet
sievastēvu Alekseju Borisoviču nospēlēja Rostislavs
Plats. Konstruktora Vladimira ģimenes suņa lomā,
protams, ruds kollijs, kura vārds, komunicējot ar
viņu, netiek nosaukts. Kamēr meita komandējumā, abi
vīri pie pudeles spriež par dzīvi, jo sievastēvs
mājās nesteidzas un nolemj paciemoties dažas dienas
pie znota. Reizēs, kad pļāpāt apnīk, Vladimirs ar
kolliju dodas pastaigās.
.

.
Gan mazajiem, gan lielajiem skatītājiem, kuriem
patīk īsti mājdzīvnieku piedzīvojumi, noteikti
vajadzētu noskatīties bulgāru režisora Georgija
Stojeva 1987. gadā uzņemto pasaku bērniem Spasa un
Neles piedzīvojumi, kurus uz ekrāna piedzīvos un
pārdzīvos skotu aitu suns Spass un kaķenīte Nele.
Kādā parastā, muzikālā, bet nedaudz histēriskā
ģimenē dzīvo meitenīte, no kuras vecāki grib
izveidot mūziķi, kollija kucēns Spass un strīpaina
kaķene Nele. Pilsētā mīt arī bārdains, Karabasam
Barabasam līdzīgs ļauns cirka dzīvnieku dresētājs
jeb mocītājs, kurš gribētu nozagt kolliju un kaķi.
Kamēr ģimenes nav mājās, abi dzīvoklī izklaidējas,
kā prasdami, un sarīko patiešām pamatīgu grautiņu,
izpostīdami pat ģimenes naudas ietaupījumus, kas
bija paslēpti gultas matracī. Kad dzīvokļa saimnieki
pārrodas un ierauga pārpludināto vannu, sasistos
traukus, saplēstos spilvenus un apsvilinātās
lupatas, mamma padzen abus dzīvniekus no mājas.
Uzreiz atkāpei jāsaka, ka nesaprotu, kādēļ mitekļa
demolēšanas skatos tika izmantots apmēram 5-6
mēnešus jauns kucēns, bet ārā tas jau bija pieaudzis
kollijs? Vai filmas veidotāji domāja, ka atšķirība
nebūs pamanāma?
Spasu noķer suņu ķērājs, Nele seko tam un ielec
pajūgā. Viņa atver krātiņu, izlaiž brīvībā visus
sagūstītos suņus, bet Spass nolemj atriebties
ļaunajam vīram un noplēš viņam no kājām bikses.
Savukārt, kad Neli notriec tramvajs, Spass nozog
somu ar medikamentiem un parūpējas par cietušo.
Meitenīte skumst, bet dzīvnieki rūpējas viens par
otru un savā apgādībā paņēmuši arī kaķēnus un
zoslēnu.
Pamestā māja, kurā viņi apmetušies, tiek jaukta nost
un bezpajumtniekiem jāmeklē cits patvērums. Ļaunais
dresētājs abus iespundē ceļojošā cirka telts
krātiņos, taču meitene savu suni atpazīst un
atbrīvo. Kollijs no cirka aizmūk un aizved līdzi sev
ratiņos arī kaķus. Viņi atgriežas mājās, ģimenes
locekļi rādās itin priecīgi, taču ar to galveno
varoņu piedzīvojumi nebūt nav galā. Bārdainis ir
klāt un viņi atkal tiek nolaupīti.
Vēl jāpiebilst, ka šajā naivisma stilā veidotajā
filmā ar bufonādes elementiem neviens nerunā, kaut
gan cilvēku lomas ir spēlējuši Ivans Kutevskis,
Jevgēnija Barakova, Aleksandra un Nikoleta Kočevas,
Ichaks Fincijs, Georgijs Mamlevs un Pāvels
Popandovs. Žēl, ka neizdodas uzzināt ko vairāk par
kolliju un viņa treneri, jo, atšķirībā no daudzām
citām filmām, šajā kollijs nevis vienkārši ir, bet
izpilda arī daudzus trikus.
.

.
1987. gadā amerikāņu režisors Džons Vailders nolemj
uzņemt sociālu drāmu, par pamatu tai ņemot slavenā
mākslinieka Normena Rokvela 1954. gadā radīto gleznu
Pārraujot ģimenes saites, kurā attēlots tēvs, kas
atnācis pavadīt savu dēlu uz dzelzceļa staciju, lai
atvase varētu doties pretī zinībām attālajā štata
universitātē. Arī kollijs skumst par aizbraucēju.
Jaunēklis Lonijs Velss, kura lomā Dags Makkeons,
pamet tēva
fermu, dodas studēt
uz koledžu un cenšas uzsākt patstāvīgu dzīvi,
mācoties no savām kļūdām un gūstot jaunu pieredzi,
taču īstā dzīve izrādās daudz sarežģītāka par
gleznu. Studenta Lonija māte aktrises Evas Marijas
Saintas veidolā sasirgst ar leikēmiju un to noslēpt
kļūst arvien grūtāk. Tēvs grib, lai dēls atgriežas
mājās, taču nespēj atklāt dēlam īsto iemeslu,
savukārt, Lonijs nevēlas pamest pilsētas dzīvi.
Tēva lomā Džeisons Robards, bet kolliju filmā Lonijs
sauc par Boy, tātad Puika.
.

.
Neparastas attiecības starp sešpadsmitgadīgo meitu,
māti un viņas iecerēto veidojas 1996. gada
televīzijas drāmā Saldais kārdinājums, kuru
režisēja Rons Lagomarsiono un galvenās lomas viņš
uzticēja Beverlijai DeAndželo, Dženijai Lūisai un
Robam Estesam.
Džese Larsona cep garšīgas bulciņas un viņas
mīļākajam Billijam, kurš ir jaunāks, pieder
restorāns. Viņi grasās apprecēties, taču arī
izlaistajai Džeses meitai Džeidai mātes izredzētais
tīri labi patīk. Šajā trijstūrī režisors atradis
vietu arī rudam kollijam Beibī jeb Mazulim, kas
dzīvo ģimenē. Viņš gan nekādas intrigas neveido, bet
ēd saldējumu.